Need for Speed: Hot Pursuit

Inleiding

De Need for Speed-franchise is al sinds het jaar 1994 onder ons, vaak succesvol. De afgelopen jaren hebben de racegames van EA het echter moeilijk. De concurrentie is groot en de titels die EA afleverde waren veelal halfbakken.

Met Need for Speed: Shift zette Electronic Arts de franchise weer terug op de kaart, deze game richtte zich meer op simulatie, iets nieuws in de NFS-franchise.

Met Need for Speed: Hot Pursuit keert EA terug naar één van de eerdere titels, namelijk Need for Speed III, welke de subtitel ‘Hot Pursuit’ droeg. In deze game draaide het niet alleen om het winnen van een race, maar ook om het ontkomen aan de politie. Dit deel was tot nog toe de meest succesvolle uitgave uit de franchise, de keus om terug te vallen op dit succes is dan ook niet bijzonder vergezocht.

Voor de ontwikkeling van Need for Speed: Hot Pursuit heeft EA niet de minste ontwikkelaar aangewezen, namelijk Criterion Games. Deze ontwikkelaar wordt geroemd om de verschillende Burnout-games die het in het portfolio heeft zitten.

Zoals aangegeven valt Need for Speed: Hot Pursuit terug op een zeer gedateerd deel uit de franchise. De game lijkt dus maar weinig op Need for Speed: Shift, dat door Slightly Mad Studio’s werd ontwikkeld. Kenmerkend voor de Need for Speed-reeks in de afgelopen jaren is dat EA erg zoekende is naar de juiste richting. Opnieuw slaat de uitgever dus een nieuwe richting in en of dit bevalt valt natuurlijk nog maar te bezien.

Voor de review van Need for Speed: Hot Pursuit speelden wij de game op de PlayStation 3. Hot Pursuit is tevens verkrijgbaar voor de Xbox 360 en de PC.