Introductie

De originele Apple Watch werd in september 2014 aangekondigd en in april 2015 op de markt gebracht. Vooraf werd gedacht dat dit na de iPod, iPhone en iPad het volgende revolutionaire product van Apple zou worden, maar vooralsnog is het succes niet onverdeeld. De verkoopcijfers van de Apple Watch worden niet expliciet bekendgemaakt, maar het is zo goed als zeker dat ze niet uitmuntend zijn. Natuurlijk geeft Apple er daardoor niet direct de brui aan, het is nu dus tijd voor een tweede generatie van de slimme horloges. Met de Apple Watch Series 2 lijkt Apple wat meer nadruk op de sportieve en zelfbewuste gebruiker te leggen. Bij de eerste generatie werd deze doelgroep ook absoluut niet vergeten, maar Apple richtte zich toen ook heel expliciet op een modebewust publiek. Zo was er namelijk de Apple Watch Edition, deze variant had een behuizing van 18-karaats goud en een bizar prijskaartje van minimaal 10.000 euro. Met series 2 heeft Apple deze variant vervangen door een uitvoering met een keramieken behuizing en een aanzienlijk vriendelijker prijskaartje vanaf 1469 euro. dsc_0392 Ten opzichte van het origineel heeft Apple grote stappen gezet wat betreft de prestaties. Het Amerikaanse bedrijf introduceerde de Apple S2, een nieuwe zogenaamde SiP ofwel System in Package. De Apple S2 beschikt over twee rekenkernen in plaats van één en zou qua prestaties 50 procent beter moeten zijn, de grafische prestaties moeten zelfs tweemaal zo goed zijn. De Apple S2 beschikt ook over een GPS-module, waardoor de Apple Watch Series 2 ook minder afhankelijk van een iPhone wordt. Van de Apple S2 is ook een variant met de naam Apple S1P gemaakt, welke in een vernieuwde uitvoering van de originele Apple Watch is geplaatst. Dit horloge heeft geen GPS, maar wel hogere prestaties dan het origineel. Een andere belangrijke vooruitgang is dat de Apple Watch Series 2 waterdicht is, waardoor zwemmen met je horloge geen probleem meer is. Sterker nog: het horloge kan tot 50 meter onder water aan en dat is voor consumentenelektronica natuurlijk wel sensationeel te noemen. Ook het scherm is verbeterd, zo is het bijvoorbeeld tweemaal zo helder vergeleken met het origineel. De goedkoopste uitvoering van de Apple Watch Series 2 heeft een adviesprijs vanaf 439 euro, voor dat geld krijg je de versie met een behuizing met een grootte van 38 millimeter, maar je kan voor 30 euro meer ook kiezen voor een behuizing met een grootte van 42 millimeter. Je kan ook gaan voor varianten met een ander bandje, waarmee je de prijs al gauw kan opvoeren: een Apple Watch Series 2 met een leren bandje heb je vanaf 769 euro. Ook qua materiaal kan je variëren, de goedkoopste Apple Watches hebben een behuizing van aluminium, maar je kan ook gaan voor roestvrij staal of het eerder genoemde keramiek.