2min

Tags in dit artikel

, ,

Installatie Nebula

Voor het daadwerkelijke beheer van de Nebula-apparatuur moet je zoals inmiddels duidelijk is in de cloud zijn. Om toegang te krijgen tot die omgeving, moet je eerst een account aanmaken. Bij Zyxel hebben ze inmiddels meerdere omgevingen waarvoor je een myZyXEL.com-account kunt gebruiken. Dat maakt het leven er niet eenvoudiger op. Ga je naar myzyxel.com en maak je daar een account aan, dan kom je niet in de Nebula-omgeving. Wel heb je daar de keuze uit twee verschillende portalen voor het beheren van licenties en dergelijke voor niet-Nebula-producten. Voor Nebula-producten ben je bij dat portaal echter aan het verkeerde adres. Daarvoor moet je naar portal.myzyxel.com om een account aan te maken. Dit wordt overigens netjes in de handleiding aangegeven, maar echt handig zijn de meerdere portalen wat ons betreft niet. Het wordt tijd dat Zyxel hier eens wat zaken bij elkaar pakt en ze onder een enkel account hangt.

Dit is het myzyxel.com-portaal waar je moet zijn om een Nebula-account aan te maken.

Eenmaal ingelogd in de beheeromgeving kun je een en ander gaan instellen. Allereerst wordt je gevraagd om een naam te geven aan de organisatie en aan de site die je aan gaat maken. Het is namelijk mogelijk met Nebula om meerdere sites (op geografisch verschillende locaties dus) aan hetzelfde account te koppelen. Wil je graag al je klanten centraal vanuit een enkel account kunnen beheren, dan is dat dus mogelijk. Je kunt de klanten zelf dan ook toegang geven tot de beheeromgeving overigens. Hun rechten kun je dan uiteraard wel inperken. In ons geval hebben we de Nebula-omgeving in gebruik genomen om een NAP102 access point te kunnen managen. De producten die verkocht worden onder de Nebula-naam, kunnen zoals gezegd ook echt alleen via dit cloud-platform gemanaged worden. Het is wel mogelijk om lokaal op een webinterface te komen, maar daar kun je vrijwel niets instellen, zoals je hieronder kunt zien voor de NAP102.

Je kunt via een lokaal ip-adres wel bij de NAP102 komen, maar daar kun je nagenoeg niets instellen.

Het toevoegen van producten aan de Nebula-omgeving gaat via het serienummer of het mac-adres van in ons geval het access point. Als je er behoorlijk wat achter elkaar moet installeren, is dit niet ideaal. Serienummers en mac-adressen zijn immers behoorlijk lang. Zyxel heeft echter ook een Nebula-app, waarmee je alleen de QR-code onderop het te installeren apparaat hoeft te scannen. Dat zal de zaken zeker bespoedigen. Met deze app kun je verder niet enorm veel, behalve snel een overzicht krijgen van het aantal geïnstalleerde producten, of er apparaten offline zijn en of er apparaten overbelast raken. Daarnaast kun je per apparaat een zogeheten ‘Mounting Photo’ toevoegen. Dat kan helpen bij het terugvinden van de apparatuur.