5min

Visuele wijzigingen, adblock & kleinere apps

Visuele wijzigingen


iOS 9 brengt een aantal visuele wijzigingen met zich mee, welke wel in het verlengde liggen van de grote visuele wijziging van iOS 7.


Multitask-scherm

Het multitask-scherm is flink op de schop gegaan. Apps worden nu in een horizontale carrousel-weergave getoond. Het ziet er iets gelikter uit dan voorheen, toen werden alle apps in een horizontale rij getoond. Ik vond de oude weergave in sommige opzichten echter handiger omdat het app-icoon groter werd afgebeeld, wat de herkenbaarheid vergrootte.

Eventueel staat er onderaan het multitask-venster ook een kaart van een app die bijvoorbeeld vanuit Handover of Siri-suggesties wordt aangeboden. Deze app kan je openen door erop te drukken of de kaart omhoog te slepen.


Weer een nieuw lettertype

Nadat Apple met iOS 7 had besloten om het lettertype Helvetica in te ruilen voor het iets bredere Helvetica Neue, wordt nu opnieuw voor een ander lettertype geopteerd. Ditmaal betreft het San Francisco, een lettertype dat Apple heeft ontworpen voor de Apple Watch. Het lettertype is makkelijker te lezen, maar de overstap was wel aardig wennen en ik kan nog steeds niet zeggen dat ik San Francisco mooier vind dan diens voorganger, maar dat is ook een kwestie van smaak: ik ken ook mensen die juist niet meer terug zouden willen.

Feit is wel dat San Francisco nu Apple’s nieuwe standaardlettertype lijkt te worden. San Francisco werd natuurlijk al gebruikt op de Apple Watch, nu ook op alle iDevices en met de update naar Mac OS X 10.11 El Capitan wordt het lettertype ook op Mac-systemen de standaard.


Terug naar de vorige app

Apple staat al langere tijd toe dat de ene app je naar een andere app stuurt. Denk bijvoorbeeld aan een link in Safari, waarmee de YouTube-app wordt geopend. Dat is natuurlijk heel handig, maar wil je terug naar de vorige app dan vereist dat zeker op de iPhone best wat handelingen. Je moet immers het multitaskvenster openen en dan de vorige app aantikken. Met de iPad is het stukken makkelijker, daarop veeg je al jarenlang met vier vingers van links naar rechts om naar de vorige app te gaan.

Klik je in iOS 9 op zo’n link die je naar een andere app verwijst, dan verschijnt er linksboven in je scherm een klein tekstueel knopje waarmee je naar de vorige app terug kunt gaan. Heel praktisch, maar de knop is wel aan de kleine kant. Het kan overigens zelfs gebeuren dat je ook in de rechterhoek een knop te zien krijgt, het betreft dan een universele link die je naar de website met hetzelfde bericht leidt.

Adblockers


Apple heeft besloten om ontwikkelaars de mogelijkheid te geven om software te ontwikkelen, die advertenties in Safari blokkeert. Op dit nieuws kwamen gemengde reacties. Aan de ene kant verbetert het verwijderen van advertenties de ervaring in bepaalde opzichten, ook worden laadtijden van pagina’s korter. Aan de andere kant is het een zware dobber voor uitgevers, want hun verdienmodel gaat op deze manier nog verder kapot dan al het geval was. Een uitgever verdient immers niks aan het bezoek van een apparaat waarop advertenties worden geblokkeerd.

De installatie van een blocker is vergelijkbaar met die van een toetsenbord voor iOS. De adblocker download je in de vorm van een app uit de App Store en in de app kan je instellingen wijzigen. Om de blokkade te activeren moet je de Instellingen-app van iOS openen, om vervolgens naar Safari en Materiaalblokkeringen te navigeren. Je kan ook meerdere blockers tegelijkertijd inschakelen, mocht je dat willen.

Er zijn gratis en betaalde apps beschikbaar en de meest bekende optie is ongetwijfeld Adblock Plus van Eyeo. Standaard staat deze app wel bepaalde advertenties toe, die volgens de ontwikkelaars acceptabel zouden moeten zijn. Advertenties voldoen dan aan bepaalde richtlijnen die Eyeo heeft opgesteld. Ik ben ook apps tegengekomen waarbij het zelfs mogelijk is om het downloaden van media uit te schakelen, waardoor pagina’s nog sneller worden getoond. Een website zonder afbeeldingen heeft in mijn ogen echter wel minder waarde.

Kleinere apps door App Thinning


Toen de iPad nog maar net uit was, brachten veel ontwikkelaars losse apps voor de iPhone en iPad uit. Gebruikers moesten apps dan tweemaal downloaden/aanschaffen. Later besloot Apple om ontwikkelaars te dwingen om de losse apps samen te voegen in één hybride app. Een verbetering, maar het betekende uiteindelijk wel dat de apps veel overbodige ballast met zich meebrachten. Zo wordt bijvoorbeeld al het video- en beeldmateriaal voor alle soorten iPhones en iPads op een apparaat geplaatst, terwijl daar maar een deel van nodig is. Heb je bijvoorbeeld een iPhone 5S, dan heb je niets aan alle bestanden die alleen voor de iPad bedoeld zijn, alsook bestanden bedoeld voor bijvoorbeeld de kleinere iPhone 4S en de grotere iPhone 6 en iPhone 6 Plus.

Ik heb op mijn iPad Air met 16GB al duidelijk profijt van de maatregels gehad. De laatste tijd hikte ik tegen de opslaglimiet aan, maar nu zie ik steeds meer ruimte vrijkomen wanneer apps een update krijgen. In onderstaande tabel zie je enkele wijzigingen in opslagruimte na het uitvoeren van een update. Het is dan zelfs nog de vraag of de ontwikkelaars al gebruikmaken van alle maatregelen die Apple nu biedt.

van naar
Boom Beach 238 MB 139 MB
Twitter 213 MB 97,4 MB
Facebook Paginabeheer 139 MB 83,3 MB
Crossy Road 113 MB 91 MB


App Slicing

Met App Slicing zorgt Apple ervoor dat een apparaat alleen nog de benodigde bestanden binnenhaalt, wat natuurlijk opslagruimte oplevert. Ontwikkelaars kunnen per bestand aangeven voor welk apparaat het bedoeld is en zo weten iPhones en iPads welke bestanden ze wel en niet moeten downloaden.

On-demand Resources

Stel dat je een game aan het spelen bent, dan zitten hier vaak verschillende levels in. Eigenlijk heb je alleen de bestanden van het level dat je aan het spelen bent nodig, plus een deel van de volgende levels. Met On-demand Resources wordt een spel met de eerste levels gedownload en als je vordert, worden nieuwe levels binnengehaald en oude verwijderd. Zit je een tijdje zonder verbinding, dan kan dit natuurlijk wel een probleem vormen.

Bitcode

De laatste maatregel is Bitcode, wat inhoudt dat ontwikkelaars hun bestanden niet langer gecompileerd naar de App Store sturen, maar dat dit door de App Store zelf wordt gedaan wanneer een app wordt gedownload. Op deze manier wordt al deels automatisch App Slicing toegepast, zelfs als de ontwikkelaar daar niet de moeite voor nam.