Installatie en gebruik

De installatie van Bitdefender gaat moeiteloos. Het programma moet eerst de software downloaden, dan worden eventuele andere conflicterende beveiligingspakketten gedeïnstalleerd en dien je een gebruikersaccount aan te maken. Dit is een stap die je niet kunt overslaan. Je moet over een account beschikken om via een portal je apparaten te kunnen beheren.

Opvallend aan het dashboard van Bitdefender is de knop Autopilot. Standaard staat de software in deze modus, wat betekent dat Bitdefender automatisch updates installeert en dat alle soorten bescherming ingeschakeld zijn (antivirus, firewall en privacybescherming). Het idee is dat je dit inschakelt en verder nergens meer naar om hoeft te kijken omdat de beveiliging in stilte op de achtergrond draait. Maar uiteraard kun je dit ook uitzetten als je de beveiliging naar eigen smaak wil inrichten.

Naast het aanpassen van alle instellingen kan je ook voor een profiel kiezen. Je kunt kiezen uit standaard, werk, game of film. Daarbij worden de instellingen van het programma aangepast zodat die het beste past bij de activiteit van dat profiel. Om een voorbeeld te geven: als je de software in het film-profiel zet, wordt er rekening mee gehouden dat er niet of nauwelijks onderbrekingen komen tijdens de film. Ook worden enkele visuele effecten aangepast. Die stand vraagt wel iets meer energie van je accu, maar je schijnt er wel een beter beeld door te krijgen.

Bij het game-profiel worden tijdelijk enkele beveiligingsinstellingen aangepast om de impact op het CPU-gebruik zoveel mogelijk te minimaliseren. Als er een bij Bitdefender bekende game fullscreen wordt gestart, worden er bijvoorbeeld tijdelijk geen updates binnengehaald, en ook geplande taken zoals een virusscan worden even uitgesteld voor zolang als de game duurt.