, , , , , , , ,

Al sinds 1993 is het mogelijk voor de grootste voetbalfans om thuis achter de TV een balletje te trappen met FIFA. FIFA was van het begin af aan al snel populair. Maar hoe komt het dat zo’n ‘simpel’ sportspel zo veel spelers heeft?

Met deze vraag ging ik op pad en ging op zoek naar de mensen die dit spel maar al te graag wilden hebben. Ik kwam er al snel achter dat deze personen vaak voetbal kijken en voornamelijk een console hebben gekocht om dit spel te spelen. Maar is FIFA elk jaar opnieuw nu wel zo’n goed spel?

Eigenlijk niet, want vergeleken met de vorige delen is de grootste verandering meestal in de opstellingen en worden de graphics elk jaar ietsje beter, waar je in normale spellen vaak ziet is dat de gameplay steeds beter wordt. Er zijn hier en daar wel wat gameplay aanpassingen maar deze zijn zo klein dat ze niet de moeite waard zijn om over te schrijven. Mensen die niet zo vaak naar voetbal kijken vinden het spel dan ook minder bijzonder en geven ook niet elk jaar hun geld uit aan bijna hetzelfde spel met hier en daar wat aanpassingen.

De echte trouwe FIFA fans zullen in elk geval gewoon FIFA blijven kopen, zij kunnen leven met de beperkte veranderingen. Zij willen gewoon de laatste versie hebben met de nieuwste opstellingen.

Maar FIFA 12 kan worden gezien als het "turning point" in de serie. Dit jaar heeft EA ervoor gekozen om wel de gameplay eens flink onder handen te nemen. Aan het commentaar van de vorige delen is flink wat aandacht geschonken en daaruit zijn dan ook de nieuwe gameplay elementen gekomen die het spel in een positieve zin op zijn kop zet. Nieuwe tactieken zoals precision dribling, tactisch verdedigen en de nieuwe physics engine zorgen voor een pittige ervaring die wellicht niet iedereen zal aanspreken maar wel het grote schare FIFA fans. Voorlopig kunnen alle FIFA fans weer flink wat uren doorbrengen met FIFA 12 om alle nieuwe technieken te leren waardoor het spel nog realistischer aanvoelt.

De meeste reviews over FIFA worden geschreven door mensen die helemaal gek zijn van de serie en elk deel de hemel in prijzen. Zij zien daardoor vaak de minpunten niet van het spel wat erg jammer is. Persoonlijk ben ik niet zo’n voetballer. Een keer een potje spelen vind ik leuk, maar om nu hele dagen voor de tv te gaan zitten en FIFA te spelen dat gaat me te ver. Daar zal deze review dan ook vooral op gebaseerd zijn, iemand die het leuk vindt om zo nu en dan een digitaal balletje te trappen.