, , , , , , ,

Gameplay (1)

De bedoeling van heel het spel is om Steelport in je macht te krijgen. In Saints Row: The Third kan dit op een groot aantal manieren en daardoor is er eigenlijk altijd wel wat te doen in deze grote stad. Zo zijn er verschillende activiteiten en missies te doen en is er ook de mogelijkheid om bedrijven te kopen waarmee je weer aardig wat geld kan verdienen.

Activiteiten zijn door heel de stad te vinden en kan je op elk willekeurig moment starten. De activiteiten bestaan meestal uit simpele opdrachten die binnen een bepaalde tijd moeten worden voltooid. Zo kan het de bedoeling zijn om met een tank de hele stad aan gort te schieten of een auto met gangleden te beschermen terwijl je in een gevechtshelikopter zit. De activiteiten zijn meestal simpel en niet erg uitdagend waardoor je je meestal focust op het hoofdverhaal met de bijbehorende missies. Voor elke activiteit die je voltooit krijg je een bepaald bedrag en respect.

Respect kan worden vergeleken met een levelsysteem. Voor elke missieactiviteit en een gekke stunt krijg je respect. Nadat je genoeg respect hebt verdiend, zal je een level omhoog gaan. Per level dat je omhoog gaat, speel je weer verschillende spullen vrij, zoals upgrades. In tegenstelling tot het eerste deel in de serie is respect niet meer nodig om bepaalde missies te spelen.

Steelport is alles behalve een veilige stad en het is daarom verstandig om een paar wapens in bezit te hebben. Elk wapen dat je koopt of via een andere manier in bezit krijgt, kan je upgraden. De meeste wapens kunnen vier keer worden geüpgraded. Een upgrade kan ervoor zorgen dat een wapen bijvoorbeeld nauwkeuriger schiet, meer schade aanricht of iets speciaals kan zoals explosieve kogels schieten. Ook je personage en voertuigen kunnen worden geüpgraded. Dit is allemaal ook wel nodig, want naarmate het spel vordert worden vijanden steeds moeilijker te verslaan.