, , , , , ,

The Story

Het verhaal begint op het moment dat Max Payne de baan als beveiliger voor een rijke en belangrijke familie genaamd de Branco’s heeft aangenomen. Samen met zijn vriend Passos staat hij op de uitkijk tijdens een feestje van de familie, en zoals te verwachten doet Max dat onder het genot van een glas sterke drank. Maar het feest wordt echter verstoord door groep gemaskerde mannen die de vrouw van de baas, Fabianna, proberen te ontvoeren. Max steekt hier echter een stokje voor en weet haar te redden uit de klauwen van deze schurken. Helaas is dit niet de enige poging die deze mannen doen om Fabianna te ontvoeren, bij een tweede poging lukt het Max niet om Fabianna te beschermen en wordt ze ontvoerd. Een reis vol bloed, zweet en tranen volgt door het zonnige Sao Paulo.

Aan het begin van het spel komt Max heel erg depressief over. In zijn tijd als agent heeft hij heel wat mensen moeten vermoorden en dat zit hem niet lekker. Naarmate het spel vordert wordt Max de wereld van de Branco’s ingetrokken wat een grote impact heeft op zijn doen en laten. Hij krijgt weer een doel in zijn leven, namelijk het redden van Fabianna, en zet alles op alles om haar te bevrijden. De zielige alcohol en pijnstiller verslaafde verandert in een man met wraakgevoelens. Mensen die de film Taken, of Man on Fire hebben gezien begrijpen wat wij hiermee bedoelen.

Maar wat maakt Max Payne nu tot zo’n populair spel? Juist, de Bullet Time natuurlijk! En die is ook dit keer weer aanwezig. Net zoals in de vorige delen is het ook ditmaal weer mogelijk om in slow motion achter een muurtje vandaan te schieten en je vijanden één voor één met kogels te doorzeven. Ook is het mogelijk om handmatig de slow motion in te schakelen wanneer je maar wilt. Deze is echter van korte duur, want een meter die in beeld verschijnt zal langzaam leeglopen en kan alleen gevuld worden door genoeg vijanden uit te schakelen. Ook is er op het beeldscherm een silhouet van Max te vinden die zijn gezondheid weergeeft. Is deze gezondheidsmeter op dan wordt, mits Max pijnstillers bij zich heeft, automatisch de Bullet Time geactiveerd waarna Max snel iemand moet neerschieten voordat hij zelf het loodje legt. De pijnstillers zijn ook te gebruiken om je levensbalk aan te vullen.

In totaal kent het spel veertien hoofdstukken die het heden en verleden van Max doorlopen. In ongeveer 8 uur zal je meegenomen worden van de besneeuwde achterwijken van New York naar een luxe cruiseschip op de zee tot de krottenwijken van Sao Paulo. Halverwege deze epische reis kregen wij toch wel even een brok in onze keel. Max scheert zijn hoofd helemaal kaal en verandert zijn kledingstijl van een lange zwarte leren jas naar een bloemetjes T-shirt. Maar gelukkig blijft Max zichzelf, of hij nu door de steegjes van New York baggert of al schietend zijn weg door een vliegveld baant.

Naast het schieten kan je ook op zoek gaan naar gouden wapens. In elk level zijn een x aantal delen van een goud wapen te vinden en als je al deze delen hebt gevonden zal dat wapen voortaan altijd goudkleurig zijn. Ook zal je dan in de multiplayer je wapen een goud tintje kunnen geven. Het effect van een goud wapen is betere accuracy, minder terugslag en meer schade. Buiten de wapens om zijn er ook aanwijzingen te vinden die betrekking hebben op het verhaal. Mocht je zo’n aanwijzing hebben gevonden dan vertelt Max je als een echte agent hoe de vork in de steel zit zodat je net weer iets beter de motieven van de daders begrijpt.

Ook kom je tijdens het spelen tweemaal een sluipmissie tegen. Je krijgt dan een gedempt pistool in je handen gedrukt en moet het daar maar mee zien te redden. Maar elke keer als wij bij de eerste vijanden aan kwamen zagen zij ons al voordat we geschoten hadden en had het dus totaal geen zin om met een gedempt pistool daar rond te lopen. Helaas, want een leuke sluipmissie is nooit weg in een hedendaagse shooter.

Naast het hoofdverhaal is er ook nog een arcade gedeelte. Dit in feite precies hetzelfde als het hoofdverhaal maar dan krijg je voor elke vijand die je omlegt een bepaald aantal punten. Daarnaast is er ook nog de New York Minute mode in het arcade gedeelte te vinden. Je begint met een minuut op de klok en elke keer als je je vijanden doorzeeft met kogels krijg je er weer een bepaald aantal seconden bij. Je eindtijd is je eindscore. Het arcade gedeelte is leuk om even te spelen maar nadat je het hoofdverhaal hebt uitgespeeld kies je toch sneller voor de multiplayer mode.