, , , , , , , , ,

Remain unseen

Zoals we gewend zijn, heeft Agent 47 weer een arsenaal aan trucjes en wapens tot zijn beschikking om zijn vijanden steeds te slim af te zijn. Of dit ook daadwerkelijk lukt, hangt er van af hoeveel geduld je hebt. In sommige gevallen zal je iemand een heel gebouw door moeten achtervolgen om diegene op zo’n wijze te vermoorden, dat niemand het in de gaten heeft. Natuurlijk is het wel handig om het levenloze lichaam te verstoppen in een kast of container, voordat iemand er achter komt en je alsnog gesnapt wordt. Het is de bedoeling om je aanwezigheid zo lang mogelijk verborgen te houden en zo weinig mensen buiten je doel om te vermoorden, alleen dan kan je jezelf immers een echte Hitman noemen.

Natuurlijk is het belangrijk om de bewegingen van je vijanden zo nauwkeurig mogelijk te bestuderen, voordat je ze probeert te omzeilen. Om nu te zorgen dat je niet bij elke hoek stil hoeft te staan, heeft Agent 47 een speciale vaardigheid tot zijn beschikking waarmee hij kan voorspellen waar iedereen naartoe zal lopen. Deze “instinctmeter” toont een lijntje op de grond waar een bepaald persoon naar toe zal lopen, zodat je zeker weet dat je die plek moet vermijden, of juist moet opzoeken. Dit laatste is natuurlijk afhankelijk van je doel.

Is een gebied nu doordrenkt met vijanden, dan is het het makkelijkst om iemand bewusteloos te slaan en daarna zijn outfit aan te trekken. Nadat je vermomd bent, kan je je makkelijker door deze vijandelijke menigte bewegen. Mensen die echter dezelfde kleren aan hebben als jij kunnen achterdochtig worden. De instinctmeter geeft ook hier weer de oplossing, dankzij dit systeem kan je voor een bepaalde tijd onverdacht bewegen. Is je instinctmeter eenmaal op, dan moet je een andere manier vinden om je vijanden te omzeilen. Meestal is er wel ergens een ondergrondse doorgang of een deur die opengemaakt kan worden. Je zal dus altijd en overal een ongeziene route kunnen vinden, het kost alleen wat tijd voordat je er één gevonden hebt.

Staat er nu een bewaker voor een deur, dan wordt het een ander verhaal. Afleiden is hier dan de enige oplossing en door bijvoorbeeld een steen of fles te gooien zal deze bewaker nieuwsgierig worden en zijn wachtpost verlaten, waarna jij weer ongezien naar binnen kan glippen. Natuurlijk kan je ook de fles op zijn kop kapot slaan, zodat hij meteen bewusteloos is. De keus is aan de speler.

Contracts
Nadat je de singlepayer hebt uitgespeeld, is er nog de contracts-mode. De levels die je in de singleplayer hebt gespeeld keren hier weer terug, maar nu zijn andere mensen je target. Zo kan het bijvoorbeeld zijn dat je een simpele kok moet omleggen of misschien wel een politiechef. Het is dan de bedoeling om deze personen zo geruisloos mogelijk om te leggen. Ook zijn er aan elk contract voorwaarden gebonden, welke verschillen per target. Zo kan het zijn dat je vijand nummer één moet neerschieten met je Silverballers met demper, terwijl je je hitman kostuum draagt, terwijl je vijand nummer twee in een politie-uniform moet omleggen door een fles vodka op zijn hoofd kapot te slaan. Voldoe je aan deze voorwaarden, dan krijg je extra punten en dus ook extra geld.

Met geld kan je dan weer betere wapens kopen of je wapens verbeteren. Erg leuk allemaal, want zo kan het zijn dat je op het ene moment een contract niet naar behoren kan uitvoeren vanwege de voorwaarden, maar nadat je een betere geluidsdemper hebt gekocht het ineens wel mogelijk wordt.

Het leuke van deze modus is dat je zelf ook een contract kan maken voor je vrienden. Om er voor te zorgen dat je geen onmogelijke voorwaarden in je contract hebt zitten, moet je hem zelf ook spelen om te bewijzen dat het mogelijk is om je vijand te vermoorden. Je vrienden kunnen dan proberen om je score te verbeteren, wat weer voor wat competitie zorgt. Een leuke en motiverende wijze van spelen en competitie tussen vrienden.

Met de singleplayer zal je rond de 10 uur bezig zijn en omdat er zoveel manieren zijn om een level te voltooien is een tweede playtrough zeker aanbevolen. Nadat je dan toch echt klaar bent met het verhaal, kan je altijd nog de contracts gaan doen en eer dat je daar alles hebt vrijgespeeld ben je wel een paar weken verder. Mocht je het spel tweedehands aanschaffen dan heb je in dit opzicht wel een probleem: de contracten zijn enkel met een code te verkrijgen die maar één keer geactiveerd kan worden. Een oplossing hiervoor is dat je extra centen neer moet tellen om een code te kopen.