Microsoft heeft de afgelopen jaren rake klappen gekregen als het gaat om de mobiele markt. Het marktaandeel van het Amerikaanse bedrijf is in het laatste gedeelte van het vorige decennium flink gekelderd, maar is nu heel langzaamaan bezig met een wederopstanding. De daling werd natuurlijk ingezet met de laatste versies van Windows Mobile, inmiddels is dit mobiele besturingssysteem niet alleen een naamsverandering naar Windows Phone ondergaan, maar ook een ingrijpende gedaanteverwisseling.

Gedurende de afgelopen weken heb ik mijn iPhone 5 ingewisseld voor de HTC Windows Phone 8X, om ervaring op te doen met Microsoft’s nieuwste besturingssysteem voor smartphones. Om maar gelijk met de deur in huis te vallen: het was geen zware bevalling voor me. Er zijn ondanks de duidelijk verschillende interfaces qua gebruik namelijk ook veel overeenkomsten. Dat, plus de in mijn ogen uitgesproken aantrekkelijke interface, maakt van Windows Phone 8 een besturingssysteem dat mij als iPhone-gebruiker zeker aanspreekt. Een eerste nadeel is echter ook al direct duidelijk: Windows Phone 7-toestellen krijgen geen update naar Windows Phone 8. Er komen wel een aantal functies van Windows Phone 8 naar het oudere besturingssysteem middels een update naar versie 7.8.

Windows Phone 7 stond bij mij bekend als een simpel, veilig en bruikbaar besturingssysteem. Dit in tegenstelling tot Android, wat die eerste twee kenmerken in mijn ogen niet toegekend kan krijgen: Android ondervindt veel last van fragmentatie doordat fabrikanten zelf voor updates moeten zorgen en er zijn talloze skins van diezelfde fabrikanten, waardoor het ene Android-toestel het andere niet is op visueel en functioneel gebied. Over de matige veiligheid van Android hoef ik sowieso geen woorden vuil te maken, dat is een gegeven.

Microsoft gooit het met Windows Phone dan ook over een hele andere boeg. Het besturingssysteem ziet er vrijwel identiek uit op elk toestel, de enige variatie die de gebruiker in grote lijnen kan doorvoeren is de kleur van de tegels en natuurlijk ook de geïnstalleerde applicaties. De vraag is natuurlijk of Microsoft de goede lijn van de afgelopen jaren weet voort te zetten en een ware bedreiging kan gaan vormen voor iOS van Apple en Android van Google. In deze recensie probeer ik hier wat meer duidelijkheid over te scheppen.

Qua ondersteuning voor hardware heeft Microsoft grote stappen gezet. Zo worden nu meer schermresoluties ondersteund, net als processors met meerdere rekenkernen en SD-geheugenkaartjes. Windows Phone 8 kan ook overweg met een NFC-chip. Daarmee komt de lijst met hardware-eisen neer op het volgende:
  • Qualcomm Snapdragon S4 dual-core processor
  • Minimaal 512MB werkgeheugen voor telefoons met WVGA-resolutie, 1GB voor 720p/WXGA
  • Minimaal 4GB opslagruimte