Hear no evil, see no evil

Dit is natuurlijk het punt waar heel de serie bekend mee is geworden: De grafische pracht en praal die het spel uitstraalt. In de zeven levels van de singleplayer zal je elke keer een andere omgeving bezoeken, die er stuk voor stuk perfect uit zien. Elk grassprietje beweegt mee als je door een open veld loopt en bij elke stap in het water zien we de kringen natuurgetrouw meebewegen naar de oevers. Ook vijanden bewegen zeer menselijk, wat het speelplezier alleen maar ten goede komt.

Helaas is de PlayStation 3 een stuk minder sterk dan de krachtige PC’s waar dit spel voor bedoeld is en dat is goed te merken. Vooral vergezichten zien er een stuk waziger uit en ook is er altijd wel een kartelrandje om de meeste voorwerpen te vinden. Ook de framerate, zoals net besproken, is een stuk lager op de PC, waardoor het spel wel eens hapert. Aan de andere kant zien de explosies eruit als bij geen ander spel, wat zelfs op de consoles goed tot zijn recht komt.

Ook dit is toch wel één van de belangrijkere punten, maar wel goed uitgewerkt voor Crysis. Alle karakters zijn goed ingesproken en nemen je toch nog enigszins mee in het ietwat zwakke verhaal. Ook de momenten waarop je maximale armor aan zet of je jezelf onzichtbaar maakt, vertelt een stem waar Arnold Schwarzenegger jaloers op wordt dat de "maximum armor engaged" is, of dat je "Cloak engegaded" is. Momenten waarop je even een kleine kick krijgt en je jezelf even onsterfelijk voelt.

Voor de rest kwam ik wel wat kleine problemen tegen met de wapens. Soms schiet je en hoor je geen geluid, of is er maar één kogel weg, terwijl je hoort dat er meerdere zijn afgevuurd. Ook in de multiplayer leek het of dat er zo nu en dan teveel geluiden tegelijkertijd aanwezig waren, waardoor sommige geluiden heel irritant gingen haperen.