2min

Tags in dit artikel

, , , , , , , , , , , , , ,

Hear no evil, see no evil

Graphics
De PlayStation 3 loopt naar het einde van haar cyclus, maar Square Enix weet nog de laatste krachten uit deze console te zuigen. Nog nooit heb ik zo’n mooi en gedetailleerd eiland gezien in een game als dit. De vergezichten waar je regelmatig mee te maken krijgt zien er adembenemend uit en er zijn nergens zaagrandjes langs de contouren van voorwerpen te vinden. Ook zaken zoals water en wind voelen erg natuurgetrouw aan en Lara reageert op elke situatie weer anders. Zo zal ze met haar handen voor haar hoofd lopen als er een sterke wind op komt zetten en loopt ze heel voorzichtig door de tombes om niet in een afgrond te vallen. Ook de vijanden, die je meer dan eens tegenkomt, weten ook altijd goed te reageren op de situatie, waardoor je nooit het idee hebt dat je vanachter je houten krat mensen zit weg te tikken, die net iets te hoog hun hoofd opsteken.


Daarnaast kent het spel ook aardig wat tussenfilmpjes die erg goed zijn ingespeeld. De emotie op Lara’s gezicht is altijd goed af te lezen en ze reageert zoals een echt mens hoort te reageren. Ook haar bewegingen zijn, vooral voor de mannelijke spelers, een genot voor het oog. Hierdoor word je als het ware in het verhaal gezogen, wat het spel alleen maar spannender maakt.

Geluid
Het gebeurt niet vaak als ik een spel aan het spelen ben, dat er ineens een verbaasd hoofd mijn kamer binnenkijkt, maar met Lara had ik dat meer dan eens. We spelen tegenwoordig niet zo vaak met een vrouw in de hoofdrol van het verhaal en dit zorgt nog wel eens voor een andere reactie. Zo schreeuwt, gilt en kreunt Lara op een manier waar pubers al heel snel de slappe lach van krijgen, maar is het wel de perfecte manier om de speler te laten begrijpen hoe Lara zich op die momenten voelt. Daarnaast heeft ze een prachtig Engels accent, waar Angelina Jolie, de hoofdrolspeelster van de filmversie van Tomb Raider, nog een puntje aan kan zuigen.


Ook geluidseffecten van zaken zoals water en wind klinken erg natuurgetrouw. Bovendien weten de ontwikkelaars bij elke omgeving weer hun eigen sfeer te creëren, door middel van kenmerkende geluiden zoals vogels die fluiten of zwijnen die knorren. Ook de wapens zelf klinken goed, explosies geven bovendien een dynamische knal.