, ,

Vernieuwingen

Na het bijna eindeloze gepriegel met instellingen en de spelersselectie belanden we uiteindelijk weer bij het moment waar het allemaal om draait, het laten rollen van de bal. Zoals gezegd draait het in FIFA 14 nog meer dan voorheen om realisme. Wat direct opvalt, is dat het spel wat trager aanvoelt dan zijn voorganger.

Allereerst komt dit doordat de bal lastiger onder controle wordt gehouden door spelers. Hier schrok ik in het begin toch wel even van. Het vereist soms inderdaad een paar extra stappen voor de bal de richting in gaat die jij voor ogen hebt. Ook lijkt een ander kwaaltje uit oudere FIFA-games weer terug, namelijk dat het even duurt voor spelers reageren op jouw bewegingen.

Het tweede punt waaraan te merken is dat het spel trager is, zijn de rappe aanvallers. Voorheen liep je zelfs met een snelle speler uit de Eredivisie zo de topverdedigers van Barcelona voorbij. Dit is nu beter uitgebalanceerd, verdedigers maken beter gebruik van het lichaam om deze rappe jongens tegen te houden. De computergestuurde spelers positioneren zich ook beter, waardoor je minder snel voor verrassingen staat. Hetzelfde geldt voor het aanvallen. Spelers lopen beter vrij en blijven niet stilstaan wanneer ze een pass hebben gegeven.

Des te meer ik speel, des te meer ik merk dat EA een beter onderscheid heeft weten te maken tussen de kwaliteiten van spelers. Waar ik zojuist nog aangaf dat spelers soms traag reageren op bewegingen, blijkt dit gewoon aan die bepaalde speler te liggen. Een speler als Robben is duidelijk een stuk wendbaarder dan Balotelli. Onze vriend Balotelli heeft uiteraard weer zo zijn eigen kwaliteiten, deze komen duidelijk naar voren bij wat EA protect the ball noemt. Met zijn sterke lichaam kan Balotelli de bal afschermen, zodat verdedigers er moeilijk bij kunnen. Voor mij vergt dit nog wat oefening, maar ervaren spelers zullen er zeker hun voordeel mee halen.

Ook de schot-physics zijn onder handen genomen. Dankzij de pure shot, real ball physics vliegt de bal realistisch op goal, afhankelijk van hoe de speller loopt en beweegt. Dit leidt inderdaad tot mooie goals met bijvoorbeeld de buitenkant van de schoen.