, ,

Ambiance

Eén van de belangrijkste onderdelen van een mooie pot voetbal is sfeer. Dit is ook een element dat bij FIFA altijd meer dan prima is. Dit wordt echter gruwelijk verpest door het verschrikkelijke commentaar van Evert ten Napel en Youri Mulder. Jaar in jaar uit krijgen we de meest vreemde uitspraken te horen en ook nu irriteer ik me wederom mateloos. Niet alleen komt het allemaal zo ingesproken over, ook klopt niet altijd alles met de situaties op het veld. Snel naar het betere Engelse commentaar dus.

Uiteraard heeft EA weer nieuwe scans gemaakt van de topspelers, zij lijken in het spel als twee druppels water op hun werkelijke tegenhanger. Helaas gaat dit niet op voor de meeste spelers uit de Eredivisie en vele andere buitenlandse competities. Wat mij betreft mag hier wat meer aandacht aan besteed worden. Leuk natuurlijk als je zoveel licenties voor verschillende competities hebt, maar benut deze dan ook goed.

Buiten het veld heeft EA de zaakjes wel goed op orde. De menu’s zijn goed georganiseerd en lijken enigszins op de tegels van Windows 8. Grote vierkanten met live informatie over huidige voortgang van jou, je vrienden en je favoriete team.

Bij voetbal hoort ook frustratie, maar wees niet bang, ook dit zal aanwezig zijn in FIFA 14. Scheidsrechters maken soms vreemde beslissingen en geven snel rode kaarten voor nog redelijk nette tackles. Tackles zijn overigens een stuk nuttiger wanneer ze goed getimed zijn dan in de vorige FIFA-games. Waar de scheidsrechters ook moeite mee hebben is het geven van voordeel, ze blazen liever af wanneer er al een beetje druk wordt gezet.

Waar ik echter helemaal vervelend van word zijn de ingooien. Zodra de bal uitrolt, rent een speler er als een malle achteraan om snel het spel te kunnen voortzetten. Soms duurt dit echter belachelijk lang en ziet het er gewoon knullig uit. In sommige gevallen wordt de situatie dan zoals voorheen alsnog gereset, waardoor je ten eerste lang hebt moeten wachten en ten tweede alsnog het eventuele voordeel van de vrije ruimte kwijt bent.

Als laatst mijn persoonlijk favoriet; ambiance op de bank in de woonkamer. Gelukkig blijft FIFA het ideale spel om met zijn vieren lekker op de bank te spelen met vrienden. Zonder poespas twee tegen twee spelen en lekker van teams wisselen, waarbij FIFA 14 een geniaal spel is zodra je wint en de controller liever kapot gooit wanneer je verliest.