Multiplayer?!

Voordat ik verder ga met waar het spel eigenlijk om draait, is er nog iets anders aan de hand. Er is namelijk geen multiplayermodus aanwezig, tenminste niet in de traditionele zin van het woord. Multiplayer en singleplayer zijn namelijk met elkaar samengevoegd tot één groot geheel. Het kan dus goed zijn dat je tijdens een singleplayer-race ineens een tegenligger op je af ziet komen die als bestuurder een dikke Amerikaan heeft die onderuitgezakt in zijn bed met de controller in zijn handen geklemd een zak chips aan het leeg eten is. Is dit erg? Aan de ene kant niet, want je kan nu eindelijk met al je vrienden door heel het gebied racen en samen de politie te slim af zijn.

Maar wie bekend is met het multiplayerconcept binnen een racespel, zal al snel zijn grootste ergernis tegenkomen: Een speler die denkt dat hij een botsautootje bestuurt en punten probeert te scoren door zoveel mogelijk mensen te hinderen. Het is daarom ook niet raar dat ik meerdere malen een nieuwe controller heb moeten aanschaffen, omdat ik op het laatste moment in een race werd dwarsgezeten door een speler die frontaal tegen mij aan botste, dan loopt de frustratie aardig op.

Gelukkig is de wereld groot genoeg om goed te kunnen racen, want er kunnen maximaal acht spelers meedoen aan een sessie. De kans dat je iemand tegenkomt is dus vrij klein, maar hierdoor verliest heel het multiplayerconcept eigenlijk wel zijn waarde. Voordat je een multiplayer-race kan starten moet je namelijk eerst naar een speler toerijden en omdat deze speler hoogstwaarschijnlijk ook niet stilstaat loop… pardon, race je als het ware achter de feiten aan.

Deze speler is op zijn beurt naar alle waarschijnlijkheid bezig met een singleplayer-race, dus ben je uiteindelijk voor niks naar deze speler gereden. Een goede multiplayersessie kan dus alleen tot stand komen als je direct contact met elkaar hebt, maar dan nog is het een hele opgave. De politie is namelijk nooit ver weg en elke keer als zij een achtervolging inzetten ben je zo tien minuten verder voordat je ze kwijt bent. Hierna moet je dus opnieuw naar de locatie rijden met als risico dat je weer terechtkomt in een achtervolging.

Daarnaast kwam het vaak genoeg voor dat ik tijdens het racen vertragingen ondervond, of zelfs uit de sessie werd gehaald. Dit is enorm frustrerend als je net 200k aan speedpoints hebt verdient en daarna de melding op je scherm verschijnt dat je netwerkverbinding is onderbroken en er een nieuwe sessie wordt aangemaakt. Ik was dus meerdere keren al mijn speedpoints kwijt. Gelukkig is er nog de mogelijkheid om de multiplayer/singleplayer-ervaring om te schakelen naar alleen een singleplayer-ervaring, maar het heeft even geduurd voordat ik die optie had gevonden.