,

Controls en Moeilijkheidsgraad

Een belangrijk aspect van de Wii zijn uiteraard de controls en dat is ook bij dit spel het geval. De Wii-mote zorgt voor het truukjesgedeelte, de nunchuck voor de besturing en de grabs. Druk op c en beweeg de nunchuck omhoog voor een grab. Je kan hem ook naar beneden en opzij bewegen voor een andere grab. Door de Wiimote omhoog te zwaaien kan je front en backflips maken. Links en naar rechts zorgt voor spins. Dit alles kan je natuurlijk naar hartelust met elkaar combineren zodat je de meest maffe truukjes kan doen.

Mocht je je truukje niet af kunnen maken voor je de grond raakt, dan kan je op a of b drukken. Hierdoor stopt je character met het truukje en doet hij een poging om netjes te landen. Als je dit niet te laat doet, lukt het negen van de tien keer wel.
De controls zijn leuk en innovatief. Ik heb in ieder geval niet het idee dat ik dit wel eens eerder heb gedaan. Wat ik wel vind is dat het vaak nogal ongecontroleerd gaat. Je zwaait maar een beetje met de Wiimote in de hoop dat er een leuk truukje uitkomt wat veel punten oplevert. Hierdoor heb je weinig controle over wat je doet en dit maakt het spel wel een stukje moeilijker.

Sowieso duurt het even voor je alles onder de knie hebt. Ik weet niet zeker of dit komt door de controls, de Wii, de controller zelf of het feit dat ik gewend ben om met een gewone controller te spelen.

Sowieso is de controller het struikelpunt van de game. Je maakt toch makkelijker fouten met de Wii controllers dan met een gewone controller. Ik verlangde zelf regelmatig terug naar mn oude vertrouwde xbox controller die misschien klassiek is, maar ik heb daar wel volledige controle over mijn doen en laten. De controls zijn leuk, maar ik frustreerde me kapot toen mijnn character weer eenns niet deed wat ik wilde, toen ik weer op mijn bek ging en ik weer opnieuw moest racen omdat de controller niet deed wat ik wilde.

Dit is niet een aanklacht tegen de Wii zelf, maar meer tegen de ontwikkelaars die spellen voor de Wii maken. Ik denk dat ontwikkelaars nog niet goed genoeg begrijpen hoe ze moeten programmeren om de Wii leuk en innovatief te houden, maar ook hoe je controle over je spel houdt. Ik heb nog maar een spel gespeeld waarbij ik 100 procent dat gevoel heb en dat was Wii sports. De rest voelde allemaal aan alsof ik maar half controle had en de Wii zelf bepaalde wat hij van mijn gezwaai maakte. De controls kunnen dus beter, maar dat is eigenlijk bij praktisch elke Wii game naar mijn mening.