Minigames: de hoe en wat

Het spel heeft een totaal van vijf minigames die te allen tijden speelbaar zijn, er zijn nog drie andere minigames maar die kun je alleen op bepaalde momenten in het verhaal spelen. Wanneer je ervoor kiest om Island Adventure te gaan spelen beland je op een spelbordachtig eiland. Je begint met de ene game, om vervolgens weer de dobbelsteen te gooien en te kijken hoeveel je vooruit mag op het spelbord. Af en toe worden de minigames verrijkt met challenges waarbij je Tokens kunt verdienen of leden van je boot kunt terugvinden.

Phlinx: het langst durende

Phlinx is een van de leukste minigames. Je bent er waarschijnlijk de meeste tijd aan kwijt en het spel heeft ook de meeste diepgang van de vijf. Het is de bedoeling dat je met een kanon stenen afvuurt om zoveel mogelijk stenen naar beneden te laten vallen. Door dezelfde kleur te schieten als de stenen die je raakt, zullen ze verdwijnen.

Als ze zijn gevallen zal de vlag (links op het plaatje) iets omhoog gaan, totdat deze helemaal omhoog is en je doorgaat naar deel twee van Phlinx waar je het gouden aambeeld (rechtsboven in het plaatje) moet bevrijden van de omringende stenen. Om het iets makkelijker te maken zijn er drie posities vanwaar je je kanon kunt plaatsen. Ook zijn er enkele stenen die speciale kracht hebben om bijvoorbeeld een rij stenen te doorklieven.

Tri-Peaks Solitaire: de meest relaxte minigame

Tri-Peaks Solitaire is een kaartspel. Het is de bedoeling om telkens een hogere of lagere kaart te hebben dan er onder in beeld wordt weergegeven. De kaarten zijn onderverdeeld in drie groepen en je moet er minimaal twee leeg hebben om te winnen en die pot goud naar je toe te krijgen om weer wat Tokens (hierover later meer) te winnen. Vooral snelheid is hier van belang want anders drijft die bak met goud weer ver van je vandaan.

Poppit!: het simpelst

Het is bij dit spelletje de bedoeling om de ballonnen kapot te knappen in groepjes van minimaal twee. Als je het goed doet zal de cactus in het bovenste scherm kadootjes laten vallen, als hij ze allemaal heeft laten vallen heb je gewonnen. Geweldig, niet? Dan heb je natuurlijk ook nog ‘superpops’ waarmee je weer een boel extra punten kunt verdienen.

Heeft deze minigame diepgang? Nou, misschien een beetje dan. Je kunt een speciale strategie gebruiken door bijvoorbeeld links, rechts, onder of boven te beginnen. Het zou nog dieper kunnen maar er is waarschijnlijk niemand die gaat bekijken wat voor gevolgen die ene prik zou hebben.