Intro & Minions

Voordat je deze review begint te lezen, raad ik je aan om even mijn preview van Overlord te lezen. Dit omdat daar dingen in staan die ik niet nogmaals ga herhalen, waaronder het verhaal.

Je begeleidende hulpjes tijdens het spel.

Aan het begin van Overlord wordt je door je minions bevrijd, en begint het spel. Een tutorial doorlopen is aan te raden, maar zonder gaat ook prima, omdat je tijdens het spelen genoeg tips krijgt. Zo ben je al snel bezig met je wraaktour tegen de helden die je verslagen hebben.

Zoals je al gelezen hebt in de preview doe je dit natuurlijk niet alleen, maar met behulp van de evil schattige minions. Dit zijn je kleine vrolijke hulpjes, die je als trouwe honden volgen. De hele game draait om deze minions, en hun unieke specialiteiten. Puzzels los je op door je minions juist aan te sturen, en op het goede moment het juiste type minion opdrachten te geven.
Als Overlord is het ietwat wennen om niet zelf te vechten, maar je minions het werk te laten doen. Je komt er echter snel genoeg achter dat het ook veel effectiever is om niet zelf te vechten, omdat de Overlord zelf eigenlijk helemaal niet zo sterk is. Natuurlijk kan je wapens upgraden en betere harnassen smeden, maar de Overlord blijft altijd op de achtergrond om de minions aan te sturen en te ondersteunen met spells.

Minions verplaatsen een object.

De minions bestuur je via de rechter analoge stick, zo kan je ze door je hele beeld laten rennen en naar plekken brengen waar jij als Overlord niet kan komen. Met de linker trekker "lock" je op magische objecten, vijanden, hendels en andere interactieve dingen. Met de rechter trekker geef je een minion opdracht er naar toe te gaan, de rechter trekker inhouden zorgt er voor dat er steeds meer minions op af stormen. Dit werkt simpel en snel, waardoor je wat betreft het aansturen van minions nooit echt problemen zal hebben.

Wat wel op sommige momenten een behoorlijke ergernis kan zijn, is dat de pathfinding van de minions niet heel erg goed is. Zo zullen minions je soms blindelings het water in volgen (alleen blauwe minions kunnen in het water), wat resulteert in een horde dode minions. Ook zal je regelmatig een minion "kwijt" zijn omdat hij ergens achter blijft haken, waardoor je helemaal terug moet lopen naar zijn locatie voordat hij je weer gaat volgen. De minions slopen echt alles wat los zit: kisten, kruiken, borden, tonnen, planten, bloemen, hekken, noem het maar op, alles gaat stuk. Een nadeel hiervan is dat minions dit automatisch doen als ze er langs lopen, ook in de buurt van vijanden wat soms voor frustratie zorgt omdat er een handvol minions op kisten staat te rammen in plaats van op de vijand af te gaan. Dit is op te lossen door ze direct op een vijand af te sturen via het "lock" systeem in plaats van ze er naar toe te sturen met je analoge stick, maar toch is het op sommige momenten best frustrerend.

Minions vallen samen een grote vijand aan.

Een klein beetje tactisch inzicht is wel vereist, zomaar al je minions op een vijand afsturen kan zomaar resulteren in 20 dode minions. Je moet altijd zorgen dat je genoeg blauwe minions hebt om "dode" minions te healen, en genoeg oranje minions om te aanvallen. Dan heb je nog rode minions ter ondersteuning en groene voor sneaky aanvallen. Sommige vijanden hebben aanvallen die een bepaalde kleur minions geen schade doet, zo krijgen rode minions geen schade van vuur, en groene minions kunnen veilig door gifgas heen lopen.