, ,

Gameplay en Multiplayer

‘Button-Bashen’

Het oeroude ‘button-bashen’, oftewel zo snel mogelijk op bepaalde knopjes drukken, wat ook aanwezig was bij de vorige Olympische spelen games, komt naar mijn mening nog in een te grote mate voor. Bij het sprinten moet je zo snel mogelijk op A en B drukken of met één van je sticks ‘wagggelen’ (heen en weer gaan). Voor even kun je dat wel volhouden maar het is niet echt vermakelijk om dat gedurende een lange tijd te doen. Hierdoor lijkt het zwemmen en sprinten erg veel op elkaar. In principe moet je bij beide exact hetzelfde doen, het ziet er alleen anders uit. Misschien konden ze er wel een controller aan toevoegen aangezien hij zo wel erg snel slijt en/of een gadget die je vingers masseert.

Persoonlijk vond ik het spel in het algemeen moeilijk. Sommige onderdelen zoals boogschieten en schieten met een pistool zijn daarentegen weer makkelijk, maar het kogelstoten, het speerwerpen, de ringen en het zwemmen zijn erg moeilijk. Het hele spel draait daarom ook om timing. Zo moet je voordat je aan een schietevenement meedoet je ademhaling onder controle krijgen. Een balletje gaat heen en weer en als die in het groene gedeelte is moet je op een knop drukken. Hoe preciezer je bent (dus als je het goed getimed hebt) hoe hogere score je krijgt. Of je moet bij het hoogspringen bepaalde knoppen op het juiste moment (wanneer je been de grond raakt) indrukken om een goed ritme te krijgen. Je kunt, als je op een knopje drukt, de tijd vertragen, maar zelfs dit helpt je niet altijd aangezien het maar van zeer korte duur is.
Veel meer dan dit biedt het spel ook niet waardoor haast alle evenementen na een tijdje saai worden.

Spelen met meerdere mensen zorgt er wel voor dat het spel leuker wordt. Er staat dan ook meer druk op je om een hogere score te halen. Ook is het grappig om anderen uit te lachen als ze een grote blunder maken (wat je overigens niet bij CPU’s ziet). Echte diepgang zit er echter weer niet in de multiplayer. Je doet de onderdelen alleen om de beurt, wat niet verschilt met de ‘Singleplayer’.