, , ,

Introductie en Gameplay

Introductie

Star Wars, je vindt het leuk of je vindt het verschrikkelijk, ongeveer vergelijkbaar met de fans van de Star Trek-serie. Na vele jaren weet LucasArts ons te verblijden met de eerste serieuze Star Wars-game.

The Force Unleashed (vanaf nu TFU) speelt zich af tussen de derde en vierde Star Wars-film, kort nadat keizer Palpatine aan Darth Vader bevool om de overgebleven Jedi-ridders uit te roeien. De eerste missie in het spel speelt zich af op de planeet Kashyyyk, de thuisplaneet van de Wookies, waarin de speler de controle heeft over Darth Vader zelf, dit tot groot genoegen van Star Wars-fans wereldwijd.

In de latere missies krijgt de gamer de controle over het personage Starkiller, de leerling van Darth Vader die de rest van de overgebleven Jedi moet opsporen en uitroeien.

Zoals het in veel spellen gebruikelijk is krijgt de speler een korte introductie op het gebied van basisvaardigheden, zoals het gebruiken van de Grip. De Grip is de kracht van een ieder die in het bezit is van ‘The Force’. Hiermee is het mogelijk om objecten of personen op te pakken en te verplaatsen.

Binnen het spel moet hier veelvuldig gebruik van gemaakt worden door kleine puzzels op te lossen of bijvoorbeeld het gooien van explosieve objecten naar vijanden. Na de tutorial-missie begint het echte spel in het huis van Starkiller, als eerste in de Tie Fighter-fabriek.

De naam TFU doet vermoeden dat ‘The Force’ een grote rol speelt in het spel. De speler heeft de mogelijkheid door een toetscombinatie een Force-straal richting tegenstanders te sturen om ze zo snel uit te schakelen of deuren te openen. Nadeel is, zeker als het spel gespeeld wordt op een lage moeilijkheidsgraad, dat dit wel een hele makkelijke manier is om snel door het spel heen te wandelen. Gelukkig kan de straal niet onbeperkt gebruikt worden, deze moet telkens opgeladen worden, want anders zou het te simpel worden.

Zeer populair in veel games tegenwoordig is het verdienen van unlocks om je personage te verbeteren door middel van bijvoorbeeld speciale krachten en/of wapens. In TFU is hier uiteraard ook handig gebruik van gemaakt. Door het spel te spelen en Holocrons te verzamelen die op verschillende plekken in het spel liggen, kunnen Force-punten worden verdiend in drie categorieën. Force Powers, Force Talents en Force Combo’s.

Deze punten kunnen op bepaalde momenten ingeruild worden voor diverse unlocks in de drie categorieën hierboven. Zo kunnen er bijvoorbeeld nieuwe moves vrijgespeeld worden. Minpuntje aan de gameplay is dat het richtsysteem niet erg handig werkt. Vaak gaat de Force-straal niet de kant op die jij wilt en ook een object via de Grip-methodiek vastpakken wil soms nog wel eens lastig gaan.