,

Graphics, Geluid, Multiplayer & Achievements

De graphics van Mirror’s Edge vallen direct op door de klinische stijl. De stad waarin het spel zich afspeelt is grotendeels maagdelijk wit, met hier een daar een felgekleurde muur of reclamebord en natuurlijk de rode route-objecten. De ramen van de wolkenkrabbers weerspiegelen mooi de omgeving en als je de diepte in kijkt zie je beneden auto’s rijden. Helaas kom je nooit andere mensen tegen, ook niet als je kleine stukjes of straat moet rennen. Ook kun je behoorlijk ver kijken, zodat je goed kunt bepalen welke kant je op wilt gaan.

Het gevoel van snelheid wordt nog eens bevorderd, doordat de randen van het scherm wazig worden. De animaties van Faith zijn daarnaast goed, hoe de armen en benen in beeld komen is zeer realistisch weergegeven. De personages die je in het spel tegenkomt, waaronder de vijanden, zien er verder prima uit.

Hoewel de grafische engine dus lekker snel is en alles prima op het scherm tovert wordt er voor de cutscenes die het verhaal vertellen geen gebruik van gemaakt. De cutscenes worden namelijk in de vorm van een tekenfilmpje verteld, wat eigenlijk best goed past bij de stijl van het spel.

Op het geluid van het spel is niet veel aan te merken eigenlijk. Het rennen, springen, klimmen en vechten wordt allemaal prima ondersteund door bijbehorende contactgeluiden en inspanningsgeluiden van Faith (Of gekreun en gehijg als je het zo wilt noemen). Als het allemaal spannend wordt, speelt er op de achtergrond een dito muziekje mee, wat niet storend is.

Mirror’s Edge kent geen mulitplayer-mode. Op zich hoeft dat niet altijd een probleem te zijn, maar volgens mij waren er genoeg mogelijkheden om een aantal aardige multiplayer-modi op te zetten. Bijvoorbeeld dat de ene groep met wapens op de route staan en de andere groep runners speelt die een bepaalde locatie moeten bereiken. Of een een-tegen-een-wedstrijd over een bepaald parcours. Wat dat betreft vind ik het toch wel een gemis dat er geen uitgebreide multiplayer-mogelijkheden in de game zitten. Het is wel mogelijk om je time-trial tijden te uploaden en te vergelijken met andere spelers, maar dat zie ik als een oplossing om het Xbox Live-logo op de verpakking te kunnen zetten.

Achievements

De achievements (Xbox 360) voor dit spel zijn niet enorm lastig te behalen. Zo zijn er achievements voor het aaneen rijgen van een aantal bewegingen, het uitspelen van een hoofdstuk, het afleggen van een parcours binnen een bepaalde tijd enzovoorts. Als je alle achievements wilt halen zul je het spel in ieder geval twee keer moeten spelen en ook alle time-trials moeten afronden. Dat kost je wel een paar uurtjes meer.