2min

Gesprekken

Het belangrijkste van een chatclient is dat je voldoende mogelijkheden hebt om te chatten. Kopete biedt daarin voldoende mogelijkheden.
Om bijvoorbeeld te verkomen dat je hele scherm en taakbalk vol staat met chatschermen, worden al je chats getabbed in één scherm geplaatst.

Account- en contactmanagement


Daarnaast is het ook mogelijk om tegelijkertijd met meerdere accounts ingelogd te zijn. Wel zo makkelijk als je met meer dan één protocol beschikbaar wilt zijn. Het is niet alleen mogelijk om met meerdere protocollen ingelogd te zijn. Je hebt ook nog de mogelijkheid om met meerdere accounts van één protocol actief te hebben.

De contactpersonen kun je een eigen nickname geven. Als je van één persoon meerdere accounts in je lijst hebt, kun je deze ook samenvoegen in een meta-contact. Voor deze meta-contacten zijn aanpasbare notificaties te maken.

Een heel interessante feature is de integratie van KAddressbook en KMail. Je contactpersonen zijn daarmee niet alleen via Kopete te vinden, maar kun je ook via de KDE-mailclient en KDE-adresorganizer benaderen.

Chatvenster aanpassen: Have it your way


De style van het chatvenster is aanpasbaar met gebruik van XSL en CSS. Een aantal voorgeprogrammeerde styles zijn al beschikbaar, maar het is daarnaast mogelijk om geheel je eigen style te creëren. Het chatvenster is op deze wijze op dezelfde manier aanpasbaar als een website: compleet naar eigen smaak in te richten. Omdat je style zo persoonlijk is, wil je natuurlijk ook dat je emoticons daaraan aangepast worden. Dat is uiteraard ook mogelijk.


Beeld en geluid


Omdat Kopete zo sterk aan KDE gekoppeld is, is het ook mogelijk om een webcam te gebruiken bij een MSN-account of een Yahoo!-account, uiteraard ook met spraakondersteuning. Wat betreft spraak was het mogelijk via Jabber in combinatie met Jingle-protocol gesprekken te voeren. Het blijkt echter dat deze functie sinds KDE 4.1 is uitgeschakeld.