Intro & gameplay

Intro

Het spel begint met de bruiloft van koning Jason van Iolkos met zijn verloofde Alceme, een prinses van Mykonos. Deze vrolijke dag wordt echter al snel verstoord door een duister figuur die Alceme met een dodelijke pijl raakt. Achteraf blijkt deze moordenaar lid te zijn van een bende die zichzelf de "Blacktongues" noemen. Jason laat gaat echter niet bij de pakken neer zitten, maar gaat er alles aan doen om Alceme weer tot leven te wekken. Om dit te doen heeft hij het zogenaamde Gulden Vlies nodig, waarvan de locatie een mysterie is. Hij verlaat Iolkos, dat hij tijdelijk onder de hoede van zijn oom laat en onderneemt een avontuurlijke reis naar een drietal eilanden om daar aanwijzingen te vinden waar het Gulden Vlies is.

Argonauts

Hij onderneemt dit avontuur echter niet alleen. Zijn trouwe vriend Hercules gaat zonder tegenstribbelen mee op avontuur, en ze vertrekken met de Argo, genoemd naar de uitvinder van dit fantastische schip, naar één van de drie eilanden. De volgorde van bezoeken van deze eilanden is overigens geheel aan jou. Elk van deze drie eilanden staat in het teken van een andere god en brengt andere aanwijzingen naar boven. Ook zul je op de eilanden je gezelschap uitbreiden om de Argonauten te vormen. Als je gezelschap eenmaal uitgebreid is kun je de volgende keer kiezen welke Argonauten je mee wilt nemen, dit is er soms één, maar vaak wordt je gesteund door twee kameraden.

Goden

Het spel staat in het teken van vier Griekse goden, te weten Ares, Hermes, Apollo en Pallas Athena. Ares is de god van de oorlog en is gericht op vechten en directe actie. Hermes is de god van de snelheid en richt zich op snelle aanvallen. Apollo is de zonnegod en richt zich op defensie. Athene is de godin van de zuiverheid en gerechtigdheid. Alle vier de goden hebben invloeden tijdens het spel door je verschillende keuzes tijdens de (vele) dialogen. Zo kan je vaak uit vier antwoorden kiezen op een vraag, waar elk antwoord een god vertegenwoordigd. De rol van deze goden is verder eigenlijk minimaal, ze hebben geen invloed op het verhaal en de skills die je kunt verdienen zijn niet per se nodig.

Combat

Door tijdens het spelen bepaalde doelen te bereiken (zoals het oplossen van queestes, het verslaan van een aantal vijanden of het inlijven van een nieuwe Argonaut) verdien je zogenaamde Deeds, deze deeds kun je toewijzen aan één van de vier goden, waarna je door middel van een soort skilltree een aantal skills kunt kiezen. Door meer deeds toe te wijzen aan een god, zul je steeds sterkere skills krijgen. Ook hier komen de verschillen tussen de goden terug, Ares gaat over de zware aanvalstechnieken en over je knots, Hermes over snelle aanvallen en over je zwaard, Apollo over verdedigende skills en over je schild, en Athene gaat over aanvallen met je speer. Je zult tijdens het spel namelijk altijd beschikken over die drie wapens en je schild. Tijdens het spelen kun je op ieder moment wisselen tussen deze wapens, en ook combo’s maken met die wapens.

Elk wapen heeft zijn eigen voor- en nadelen, zo is de knots erg sterk, alleen ook erg traag. Het zwaard is dan wat zwakker maar sneller, en de speer werkt goed als wat meer afstand tussen jou en de vijand gewenst is. Tijdens het spel zul je waarschijnlijk het meeste gebruik maken van het zwaard, omdat het gewoon het fijnste gemiddelde biedt van alle wapens. Ook kun je tijdens het spelen betere wapens verdienen, bijvoorbeeld een zwaard dat er voor zorgt dat je aanvallen beter zijn tegen schilden. Het vechtsysteem is best aardig en ook de items die te verdienen zijn, zijn best leuk.