, ,

Spelopties

Moto GP

Wanneer je Moto GP selecteert kun je kiezen uit Championship, Single Race, Time Trial en een mirror-optie. Deze laatste moet je nog wel vrijspelen. Vervolgens kies je uit een van de drie moeilijkheidsgraden, maar ook deze laatste twee moet je eerst vrijspelen. Ook moet je nog een keuze maken uit verschillende cups, zo heb je de Sunday Cup, de Green Cup, de Noby Cup en de World Tour. Nu zijn we bijna waar we willen eindigen, we mogen nu de motor kiezen. Een aantal motoren zijn direct te kiezen, maar je moet er ook nog een aantal vrijspelen.

Super Cross

Bij de Super Cross heb je eigenlijk dezelfde keuze-opties als bij Moto GP. Hier heb je alleen andere cups. Zo heb je hier de Dusty Cup, de Dirty Cup en de World Tour. Je hebt hier wel andere motoren, dit komt omdat je hier racet in een soort van modderpoel en bij de Moto GP race je op een verharde weg.

Freestyle

Met Freestyle heb je alleen de keuze uit een Championship, je kunt wel de eerder gevestigde records bekijken. Je moet in deze modus punten zien te verdienen door stunts uit te voeren. Er zijn al standaardrecords gevestigd en aan jou de taak om deze te verbreken. Ik kwam zelf niet boven de 726 punten, maar het record stond op 9274. Dit vertelt echter waarschijnlijk iets meer over de persoon die het speelt, dan over het spel zelf.

Traffic

Bij Traffic kun je kiezen uit Missions, Head to Head en uit Head to Head Mirrors. Deze laatste moet je ook vrijspelen. Bij de missies heb je vier verschillende opties, waarvan er drie nog gelocked zijn. De eerste is vrijgespeeld, hierbij moet je zo snel mogelijk langs de flitspalen rijden. Bij Head to Head moet je in de grote stad tegen iemand anders racen.

Het spelen met de stylus is wel een ding op zich. Zelf heb ik nog nooit een racegame op de DS gezien die volledig gespeeld kan worden met de stylus, maar na wat oefenen raak je er wel aan gewend. De eerste paar rondjes wiebel je toch meer dan dat je denkt, maar op den duur wordt het makkelijker dan met de vierpuntsdruktoets te spelen. De ontwikkelaars hebben echter aan één ding niet goed nagedacht, want ik ben rechts en dan werkt alles goed, maar voor linkshandige mensen zijn ze vergeten de knoppen aan te passen (ook al stel je de besturing op links in). Verder is er wel goed over nagedacht.

Wanneer je aan het racen bent en je gaat wiebelen, kun je je stylus optillen en je rijdt weer recht, wanneer je niet met je stylus speelt moet je op de B-knop drukken. Wanneer je tegen een muur aanrijdt kom je niet van je motor af, maar wanneer je ook maar langs een auto rijdt schiet je meteen van je motor af. Dit vind ik wel een groot minpunt van het spel, het realisme is ver te zoeken. Het verschil in de moeilijkheidsgraden is niet zo heel erg groot. Je groeit ook in het spel, dus de moeilijkheid groeit langzaam mee.

Graphics en sound

De graphics op een DS zullen nooit zo worden als op een andere console als de PlayStation 3 of de Xbox 360, maar ook op de DS heb ik wel eens betere graphics gezien. De ontwikkelaars hebben op dit gebied niet bepaald hun best gedaan.

Ook het geluid is niet fantastisch, op sommige punten loopt je geluid achter op je beeld. Dat is erg storend, dus ik heb het merendeel van de tijd zonder geluid gespeeld.