,

Operation Anchorage

Fallout 3 kwam eind vorig jaar uit en was met name voor veel gamerecensenten de game van het jaar. Ook op Techzine kreeg het spel een hoge waardering. We zijn nu een paar maanden verder en Bethesda heeft alweer een uitbreidingspakket klaargestoomd, genaamd Operation Anchorage. In deze mini-review nemen we het onder de loep.

Operation Anchorage draait om de bevrijding van Alaska, dat in de geschiedenis van Fallout bezet werd door de Chinezen. Deze gebeurtenis wordt veelvuldig aangehaald in Fallout 3 en vond plaats tussen juni 2076 en januari 2077. Het einde van de oorlog luidde tevens de nucleaire vernietiging van de aardbol in. De uitbreiding speelt zich dus niet in de kenmerkende post-nucleaire setting van de Fallout-serie af, maar in een moderne oorlog die voor de nucleaire oorlog plaatsvond.

De uitbreiding is als downloadable content voor Xbox Live en Games for Windows beschikbaar en kost 800 Microsoft Points, wat zich vertaalt in een prijs van bijna tien euro. Als je de uitbreiding binnenhaalt en het spel voor de eerste keer weer opstart zal de queeste na korte tijd spelen beschikbaar komen door middel van een radiosignaal dat je oppikt. Zonder te veel van het verhaal te verklappen komt het er op neer dat het radiosignaal je naar een oude militaire basis leidt, waar je door de daar aanwezige personen wordt gevraagd een militaire simulatie te doorlopen. Als je die succesvol doorloopt kun je namelijk de opslagruimte in de basis openen en de aanwezige uitrustingen te pakken krijgen.

Eenmaal in de simulatie zijn al je verzamelde wapens en uitrusting weg en moet je het spel spelen volgens de regels van de simulatie. In de simulatie doorloop je een aantal hoofdstukken, waarin je een door de Chinezen bezette bergkam in Alaska schoon moet vegen en daarna de basis van diezelfde Chinezen moet vernietigen. Tijdens het hele spel heb je de keuze om sneaky te werk te gaan of al schietend rond te rennen. Ik begon de simulatie heel sneaky, maar het bleek al snel dat het makkelijker is om al knallend te werk te gaan.

Het spel biedt tijdens de simulatie een aantal nieuwe items, waaronder een nieuw soort harnas en een nieuw wapen, als je de uitbreiding succesvol afrondt krijg je nog een aantal items die je tijdens het verdere spel kunt gebruiken. Overigens zul je geen wapens tekort komen in de uitbreiding, op veel plaatsen liggen kogels of machines die al je wapens weer aanvullen. Ook qua gezondheid hoef je je niet direct zorgen te maken, er staan her en der machines die je hitpoints weer aanvullen. Het is overigens niet mogelijk om neergeschoten vijanden te doorzoeken, die laat de simulatie direct verdwijnen.

Verderop in de simulatie krijg je tijdens een paar missies ook nog een strike-team onder je hoede, maar dat stelt eigenlijk niet veel voor. Je kunt je team samenstellen en bijvoorbeeld een scherpschutter of een robot meenemen, maar hoe je je team ook samenstelt, het spel wordt er niet echt moeilijker of makkelijker op. Het uitdelen van orders is ook niet echt dynamisch, je kunt aan het begin van een missie tegen je strike-team zeggen dat ze even moeten wachten of dat ze vol in de aanval moeten gaan. Het eenvoudigste is om voor het laatste te kiezen, je team weet prima raad met de vijand.

Graphics & Geluid

Grafisch gezien is Operation Anchorage niet beter of slechter dan Fallout 3, maar het heeft wel een heel eigen sfeer, dankzij de nieuwe textures die Bethesda voor deze uitbreiding heeft gemaakt. Ook de omgeving is weids en prachtig, hoewel je een redelijk vastgesteld pad moet doorlopen en niet vrij kunt rondlopen zoals in Fallout 3.

Geluidstechnisch is er niet veel veranderd ten opzichte van Fallout 3, je hoort de wind en de vijanden lijken Chinees te praten. Daar zit alles dus wel snor.

Achievements & Perks

Operation Anchorage biedt vier nieuwe achievements die in totaal honderd punten waard zijn. Verder kun je tijdens de simulatie op diverse plaatsen verborgen items vinden en als je die allemaal vindt krijg je de nieuwe Covert Ops perk, die al je skills met een punt opwaardeert.