2min

Tags in dit artikel

, ,

Inleiding en spelopzet

Big Bang Mini is een arcade shoot’em up, uitgegeven door Southpeak Games en ontwikkeld door ArkedO Studios. Met deze game wil de ontwikkelaar nieuw leven blazen in het ooit zo belangrijke arcade shoot’em up-genre. Het steunt daarvoor op twee principes: traditie en innovatie.

Zo wordt het klassieke principe van arcadegames volop gehanteerd: heel veel levels en na elke reeks levels een eindbaas waar je een vette kluif aan zou moeten hebben. Big Bang Mini bestaat namelijk uit meer dan honderd levels, waarbij je niet naar een volgende reeks levels kan zonder dat je de vorige hebt afgewerkt, inclusief eindbaas. Daarnaast zijn er ook de klassieke shoot’em up-ingrediënten en die zijn eigenlijk heel gemakkelijk samen te vatten in drie woorden: ‘alles’, ‘moet’ en ‘kapot’. En dat het liefst met zo veel mogelijk glitter en glamour.

Maar Big Bang Mini moet het ook hebben van zijn innovativiteit: zo bestaan je wapens uit niets anders dan vuurwerk. Met dat vuurwerk zul je vijanden van elk kaliber moeten aanpakken, van vleermuizen, tot spookjes of semi-onschuldige kanaries. Maar het meest innnovatieve aan Big Bang Mini is de besturing: je zit met deze game niet langer gekluisterd aan je D-pad en de schietknop, want van de stylus moet namelijk optimaal gebruik worden gemaakt. Hoe dat allemaal werkt zie en lees je hieronder.


De spelopzet van Big Bang Mini is simpel: het is de bedoeling dat je door middel van de stylus op het onderste scherm je vuurwerk lanceert. Daarmee moet je de vijanden op het bovenste scherm aanpakken. Dat is echter niet zo simpel als het lijkt : zo moet je op het onderste deel van je scherm niet alleen vuurwerk afvuren, je moet tegelijk ook de kogels van de vijand ontwijken en dat zijn er bij momenten heel wat. En dan nog iets: het willekeurig afvuren van vuurpijlen heeft eigenlijk geen zin. Elke gemiste vuurpijl spat namelijk uiteen, waardoor je geraakt kunt worden door het afval van die vuurpijlen. Geraakt worden door je eigen afval of door de kogels van de vijand betekent ook meteen het einde van je level: geen genade, opnieuw beginnen is de boodschap. Heerlijk arcade dus!

Lukt het je uiteindelijk toch om je vijanden te raken, dan spatten die uiteen en vallen gekleurde sterretjes naar beneden. Kun je die sterretjes opvangen, dan zal een balkje aan de linkerkant van je scherm zich gestaag vullen. Is dat balkje gevuld, dan eindigt het level en kun je beginnen aan de bonuszone, maar daarover lees je meer op de volgende pagina.