Inleiding en verhaallijn

De eerste versie van de Overlord-serie werd goed ontvangen in binnen- en buitenland, het was iets waar Nederland trots op kon zijn. Nederland als klein jongetje in de wereld van kwade developers en uitgevers. Toch is deze versie van Overlord uitbesteed aan Climax Studios, de uitgever van Overlord: Minions is Codemasters.

Climax Studios heeft Overlord: Minions iets anders aangepakt dan de grote broer op de Wii. In Overlord: Minions bestuur je namelijk met het touchscreen de minions. De Overlord zelf is niet in beeld tijdens het spelen. Er zijn in het spel vier verschillende soorten Minions, namelijk: Giblet, Blaze, Stench en Zap, dit zijn de enige vier Minions die voorkomen in het spel en ze hebben allemaal hun eigen vaardigheden. Deze vaardigheden zul je dan ook zeker nodig hebben om de puzzels die voorkomen in het spel op te lossen, want dat is toch waar het spel uiteindelijk om draait, puzzelen en je doel bereiken. Het hele verhaal wordt verteld door cut-scenes, cartoonachtige tussenfilmpjes waarin we ook Gnarl tegenkomen, de meester der Minions.

Jij bent de nieuwe Overlord en moet met behulp van de vier elitaire Minions ontdekken wat er gaande is in het bos. Er is namelijk iets gaande in het bos in de buurt van de toren, waar de Overlord woont. Er lopen allerlei wezens rond en boerderijen worden aangevallen. Je moet de onruststokers duidelijk maken wat er gebeurt als ze de Overlord niet gehoorzamen en onrust stoken. Wat er dan uiteindelijk gaande is zal ik niet vertellen. Het verhaal is echter wel leuk, het is een goed verhaal dat zich uitstekend leent voor een spel als dit. Het verhaal is echter niet bijster origineel of doet geen vernieuwende dingen, gewoon een goed verhaal en daar blijft het bij.

Een ding is zeker waarvoor Climax Studios complimenten verdient. De typische ‘Overlord-humor’ is aanwezig, niet tijdens het spelen, maar tijdens de cutscenes. Zo wil Giblet continu alle vijanden doden, Gnarl is er gelukkig om goede raad te geven. Gnarl geeft je voor elke opdracht een aantal Minions mee, soms krijg je er maar 1 of 2 mee en soms krijg je ze gewoon allemaal mee.