,

Gameplay, graphics en multiplayer

Besturing

Voor deze game hebben de makers een geheel nieuw systeem bedacht. Ten eerste hebben ze het aantal noten teruggebracht van vijf naar vier tegenover de overige Rock Band-games. Van links naar rechts werk je met D-pad links, D-pad boven, vierkantje en driehoekje. Het is de bedoeling dat je met die knoppen een zogenaamde ‘phrase’ volledig correct speelt. Die phrase bestaat uit een aantal toetsaanslagen, meestal een stuk of tien. Speel je die volledig correct, dan gaat het instrument voor een tijdje uit zichzelf spelen en is het tijd om met de schouderknoppen over te schakelen op het volgende instrument. De aandachtige lezer heeft het misschien al opgemerkt, maar Rock Band: Unplugged is de eerste note-matching game zonder enige vorm van accessoires. En dat concept werkt, want de PSP is uitermate geschikt voor dit soort spellen. De besturing voelt intuïtief aan en vraagt nauwelijks gewenning.

Spelconcepten

Verder is er de bekende meter aan de linkerkant van het spel, die aangeeft hoe goed elk instrument het doet. Faalt een instrument, dan wordt dat instrument van het podium gehoond door het publiek. De enige manier om het instrument terug op zijn pootjes te krijgen is door middel van de energiemeter. Die vul je door speciale noten aan te slaan. Heb je de energiemeter voor de helft gevuld, dan heb je de zogenaamde ‘overdrive’ geactiveerd. Die kun je gebruiken voor twee dingen, afhankelijk van de situatie. Als een van je instrumenten faalt, dan moet je de overdrive gebruiken om het instrument terug op het podium te halen. In het andere geval kun je de overdrive gebruiken om score te maximaliseren. Normaal gezien krijg je 1.000 tot 5.000 punten voor een goed gespeelde phrase. Met de overdrive kun je de beloning voor een phrase opkrikken tot maarliefst 11.000.

Na elke track krijg je bovendien een aantal sterren, alsook een aantal nieuwe fans en een geldbeloning. Met de sterren en het geld unlock je nieuwe steden, maar je kunt ook nieuwe outfits kopen voor je band of nieuwe crewleden inhuren. In elke nieuwe stad moet je eerst drie nummers spelen. Die heb je nodig om concerten te kunnen spelen, die bestaan uit verschillende nummers. Zoals bij de besturing geldt ook hier dat alles tot in de puntjes is uitgewerkt, alles werkt zoals het moet en voelt intuïtief aan.