, ,

Inleiding en gameplay

Het lijkt wel de zomer van de film-games. Op Techzine bekeken we al eerder de spellen van de films Ice Age 3 en Transformers, maar ook van de nieuwste Harry Potter-film mag natuurlijk geen spel ontbreken. Toen ik het aanbod kreeg om een review te schrijven van dit spel wist ik eigenlijk niet zo goed wat ik ermee moest.

De afgelopen jaren heb ik eigenlijk helemaal niets meegekregen van de hele massa-hysterie rondom deze franchise. Mensen die om middernacht in slaapzakken voor een boekhandel liggen om de nieuwste uitvoering van de avonturen van deze tovenaars-leerling te lezen.

Het heeft de schrijfster van deze serie, J.K Rowling, zeker geen windeieren gelegd. Het heeft haar tot de rijkste personen van Engeland gemaakt. Vandaar ook dat uitgever Electronic Arts er ook brood in zag en nu al diverse spellen van de reeks heeft uitgebracht.

Zoals eerder gezegd ben ik totaal onbekend met alles wat maar ook met Harry Potter te maken heeft. Dat zet je eigenlijk gelijk op achterstand want alle termen en namen zeggen me absoluut dus niets. Quidditch, Lord Voldemort of Hogwarts. Wat het precies is? Ik zou het je niet kunnen vertellen. Toch hoeft dat een objectieve beoordeling van het spel niet in de weg te staan.

Het spel volgt de gebruikelijke introductie-manier. De controls zijn vrij helder en bij elke actie staat er in beeld welke toetscombinatie, op de door ons geteste PlayStation 3-uitvoering, gedaan moet worden om tot het gewenste resultaat te komen. Helaas hebben ze het spel niet al te moeilijk gemaakt omdat bij elke nieuwe opdracht in beeld blijft staan welke toetscombinatie gemaakt moet worden om tot het eindresultaat te komen.

Verder zitten er wel leuke opdrachten in het spel die zeker ook een niet-fan kunnen bekoren. Zoals het brouwen van drankjes. Dit is zelfs nog wel grappig te noemen. Door het mixen van diverse grondstoffen en het opstoken van het vuur in de ketel worden diverse recepten gevolgd. Via de eerder genoemde eenvoudige en duidelijke controls is dit niet echt heel moeilijk, net zoals de rest van het spel.