Army of Two: The 40th Day draait om Tyson Rios en Elliot Salem, twee geharde heren die elke privéoorlog voor je uitvechten, zolang je maar betaalt. Ze waren in deel één lid van de Security and Strategy Corporation (SSC), maar werken nu voor een eigen bedrijf dat Trans World Operations heet. De afkorting hiervan is dus weer zeer toepasselijk TWO.

Samen met Alice Murray, die voor de informatie zorgt tijdens de missies, vertrekken ze richting Shanghai om een routineklusje op te knappen. Zoals te verwachten was ging dit klusje de mist in en ligt plotseling de hele stad onder vuur. Wie dit gepland heeft en waarom is een raadsel. Gedurende het spel wordt dit uiteraard wel uit duidelijk, maar ik wil het verhaal in deze review uiteraard niet verder uit de doeken doen dan absoluut noodzakelijk is.

Hoewel… verhaal? Het verhaal is flinterdun en kan eigenlijk compleet genegeerd worden. Het is de bedoeling dat we zoveel mogelijk mensen kapot maken. Het liefste gebruiken we hiervoor een ander menselijk specimen in de vorm van een vriend of een familie lid die door middel van split screen of online co-op bij jou inbelt en een van de twee huurlingen onder zijn handen neemt. Mocht je vereenzaamd zijn en is het half vier ’s nachts op een doordeweeksedag, of je hebt gewoon geen zin in mensen die tegen je praten, dan is het ook mogelijk om een van de personages door de AI te laten spelen. Deze doet zijn taak redelijk goed, maar je hebt niet dezelfde controle als met een vriend.

De co-op acties zijn in deze sequel nog een stuk verbeterd. Je kunt ze nu namelijk altijd gebruiken. In deel een was dit alleen mogelijk waar de ontwikkelaar vond dat het mocht, maar nu ben je veel vrijer. Dit is een behoorlijke verbetering en maakt het samenspelen een stuk leuker. Een korte sfeerimpressie van de game is te vinden in onderstaande video’s.