6min

Misschien had je het idee dat Metro 2033 een kloon is van Fallout 3, in dat geval kan ik je uit de droom helpen. Waar Fallout 3 een RPG in een enorme open wereld is, is Metro 2033 een rasechte lineaire shooter met gescripte momenten. Als je graag van vergelijken houdt kun je Metro 2033 qua gameplay nog het best vergelijken met Bioshock, Half-Life en de Call of Duty-serie. Toch is Metro 2033 om een aantal redenen uniek en ik zal uitleggen waarom.

Unieke gameplayelementen

Zoals gebruikelijk bij shooters krijg je eerst een missie voor de kiezen waarin je de basics van het spel uitgelegd krijgt. Dit blijkt achteraf een van de laatste missies te zijn, halverwege ga je met een flashback terug naar het begin van de game. De besturing van de game is zoals je gewend bent van andere shooters. Schieten, springen, rennen, je zult het allemaal snel onder de knie hebben.

Het doel van 4A Games was echter om de beklemmende sfeer van de metrotunnels en het verwoeste Moskou neer te zetten en daarom zitten er wat unieke dingen in deze game die dat sfeertje nog eens extra benadrukken. Ten eerste is er dus de lineaire gameplay met gescripte momenten. Daardoor wordt de game een soort filmachtige ervaring, net als Half-Life en de Call of Duty-games. Qua scripted events heeft 4A Games uit het bekende vaatje getapt. Sterker nog, ik vermoed dat de Oekraïners hier en daar de scripted events uit andere games een beetje op de hak proberen te nemen, maar dat is mijn eigen ervaring.

De maakt allemaal niet zoveel uit, want beklemmend en claustrofobisch is deze game zeker. Je moet altijd op je hoede zijn voor de mutanten en meerdere keren tijdens het spelen schrok ik me de pleuris van een mutant die ineens achter mijn rug stond. Verder kun je er op rekenen dat een hoop verlichting niet werkt, waardoor je een groot deel van de tijd in het donker rondloopt. Gelukkig kun je zelf wat licht maken met behulp van de lamp op je helm, maar die produceert niet zo’n hele grote bundel, waardoor je maar een deel van de ruimte kunt verlichten. Wat erg leuk en realistisch is, is dat je lamp langzaam leegraakt. Hij zal nooit helemaal uitgaan, maar gaat steeds minder sterk schijnen.

Gelukkig kun je met een soort knijpkat je lampje weer opladen, maar je lampje zal vele malen op het verkeerde moment leeg zijn. En het opladen is niet een kwestie van een druk op de knop, nee je moet de knijpkat tevoorschijn halen en dan meerdere malen op een knop rammen om die knijpkat te bedienen.

De keren dat je je boven de grond begeeft zijn niet minder beklemmend, door alle straling is de atmosfeer naar zijn grootje en kun je je niet zonder gasmasker buiten begeven. Ga je rennen of raak je gewond, dan beslaat je masker steeds meer. Ook kan je masker kapotgeschoten worden door vijanden, maar belangrijker is dat ook je filters op een gegeven moment vol zijn. Je kunt op je horloge kijken hoe lang je filter het nog uithoudt, maar op een gegeven moment moet je wel van filter wisselen en die zijn nou niet echt ruim beschikbaar.

Qua gezondheidssysteem kent Metro 2033 zowel het systeem van Call of Duty: Modern Warfare 2 als een systeem met medikits. Je gezondheid zal langzamerhand beter worden, maar kritieke wonden moeten verzorgd worden met medikits. En ja, die zijn ook zeer schaars.

Wat overigens direct opvalt is dat er eigenlijk geen interface aanwezig is. Geen mini-map, geen kompas, geen informatie over het aantal kogels dat je nog hebt, er is alleen een crosshair (die je overigens ook uit kunt zetten). Wil je weten waar je heen moet, of je missiedoelen bekijken, dan moet je met een druk op de knop je klembord met kompas tevoorschijn toveren. Als je die in het donker niet kunt lezen kun je met een aansteker bijlichten.

Wapens & uitrusting

Wapens zijn een schaars goed in het verwoeste Moskou en dus zul je je de grootste tijd moeten behelpen met inferieure wapens die door overlevenden in elkaar zijn geknutseld. Er zijn wel goede wapens, maar die zijn nog schaarser. Munitie is overigens net zo schaars, maar ligt wel voor het oprapen. Letterlijk dan, want je zult goed rond moeten kijken in elk level om rondslingerende munitie op te pikken.

Je zult er overigens ook voorzichtig mee om moeten springen, want 4A Games heeft een aardige twist aan munitie verbonden; het is namelijk ook een betaalmiddel. Er zijn twee typen munitie te onderscheiden, de zogenaamde ‘vuile’ munitie en de militaire munitie. De militaire munitie is een stuk krachtiger en nauwkeuriger dan de vuile munitie, maar je kunt er ook wapens en uitrusting mee kopen. De ‘vuile’ munitie is tegen een hoge wisselkoers te ruilen tegen militaire munitie, maar toch zul je dit type munitie vaker gebruiken om vijanden om te leggen.

Goed rondkijken in hoeken en gaten is overigens aan te raden, want her en der ligt niet alleen munitie verspreid, maar kun je ook wapens en andere zaken vinden. Als je die niet kunt vinden kun je van alles aanschaffen in de winkeltjes die aanwezig zijn in de metrostations.

Er zijn een een tiental wapens, gaande van een mes en pistool, tot een shotgun, machinegeweer en pneumatisch harpoengeweer. Het pistool kan nog voorzien worden van diverse upgrades, waaronder een geluiddemper en een vizier. Pneumatische wapens moeten handmatig onder druk worden gezet door de pomp in de hand te nemen en herhaaldelijk op een knop te drukken.

Daarnaast heb je nog granaten en werpmessen. Granaten moet je aansteken met je aansteker en werpmessen zijn er voor de stealth-kills. Als laatste zijn er nog een tweetal harnassen, een stealth- en een heavy-uitvoering en een nachtkijker.

Vijanden

Vijanden zijn er in overvloed en met name mutanten. In het begin tref je meteen redelijk snelle en gevaarlijke mutanten aan en gaandeweg worden de mutanten alleen maar gevaarlijker. In sommige gevallen moet je een soort quick-time event doorlopen, net als bij een hondenaanval in Modern Warfare 2. Als een mutant je bespringt moet je herhaaldelijk op een knop rammen om een mes in zijn kop te zetten.

De simpele mutanten stormen op je af en tonen weinig intelligentie, maar je medemensen en sterkere mutanten denken iets meer na. Verwacht geen omtrekkende bewegingen en afleidingsmanoeuvres, maar ze duiken wel weg achter objecten en schieten zonder pardon een kogel door je kop. Maar ook aan de snelle ‘domme’ mutanten heb je een hele kluif, omdat ze als een malle rondrennen en daardoor niet makkelijk te raken zijn.

Er zijn twee mogelijkheden om je vijanden om zeep te helpen, namelijk guns blazing en stealth. Al schietend rondrennen is niet echt aan te raden, omdat je niet veel kogels hebt. Stealth is een goede mogelijkheid en door de duisternis heb je genoeg mogelijkheden om ongezien je vijanden om te leggen. Op je horloge kun je zien hoe goed je zichtbaar bent, maar je zult ook moeten oppassen dat je niet teveel geluid maakt en zo je positie weggeeft. Er zijn daarnaast ook diverse boobytraps waar je tijdens het rondsluipen op moet letten.

Door rond te sneaken vind je trouwens ook sneller verborgen ruimtes en kun je af en toe conversaties tussen vijanden afluisteren, waardoor je meer te weten komt over het verhaal.