Grafisch en geluid

Grafisch

De graphics van Just Cause 2 zijn niet de meest indrukwekkende die ik ooit gezien heb, maar voor de speelwereld geldt dat wel. Het eiland Panau is niet alleen enorm groot, de verschillende delen van het eiland zijn ook nog eens zeer divers. Er zijn dichtbegroeide jungles met tempels, woestijnen met stoffige paadjes, grote bergen met sneeuwtoppen en haarspeldbochten. Het ziet er echt allemaal fantastisch uit en de kleuren spatten van je scherm. Er is daarnaast ook nog een dag-en-nachtcyclus en het is echt heel tof om ’s nachts met je vliegtuigje over het eiland te vliegen en alle lichtjes te zien.

Ook erg cool zijn de explosies. Just Cause 2 is qua destructiemodel niet te vergelijken met Red Faction: Guerilla of Battlefield: Bad Company 2, maar het is wel fantastisch om allerlei dingen aan gort te schieten. Je bent daarin wel beperkt tot bepaalde objecten, niet alles kan stuk, maar als er iets stuk kan, dan gaat het gepaard met grote explosies en rondvliegende brokstukken.

Zoals bij meer sandboxgames zul je her en der wat grovere texturen zien, maar daar staat tegenover dat de draw distance behoorlijk groot is. Verder zit er nog een aardig physics-model in Just Cause 2. Je kunt vijanden op verschillende delen van hun lichaam raken en de impact van de kogels is goed te zien, zij het wederom iets over de top. Verder zul je het goed merken als je een een lading onder je helikopter vervoert.

Het geluid is goed te noemen, maar niet bijzonder. De voice-acting is over de top en hoewel het niet oscarwaardig is, past het prima bij deze game. Ook het geluid van de wapens, de voertuigen en de explosies zijn voldoende, maar niet meer dan dat. Er is ook nog achtergrondmuziek aanwezig, maar dat dient meer ter opvulling.

Multiplay & Online

Just Cause 2 kent geen multiplay, terwijl een game als GTA IV heeft laten zien dat je aan een sandboxgame als deze een prima multiplayermode kunt toevoegen. Desondanks voelt het niet echt als een gemis. Ik heb inmiddels al diverse uurtjes rondgehangen op Panau en heb nog niet eens tien procent van de game voltooid.

Een game als deze koop je in mijn ogen ook voor de singleplay en daarin biedt Just Cause 2 genoeg vermaak. Overigens hebben PlayStation 3-eigenaren nog de aardige mogelijkheid om ingame-filmpjes op te nemen en deze op YouTube te zetten.