Het verhaal van Prince of Persia: The Forgotten Sands had in mijn ogen ook beter gekund, dit omdat het vaak voorspelbaar is wat er gaat gebeuren. Je loopt namelijk in principe gewoon Ratash achterna, waarbij je hulp krijgt van Queen Razia. Het is de taak van de Prins om de rotzooi op te ruimen en dat moet hij doen door een mening van oude en nieuwe trucs te gebruiken. Denk aan tegen muren klimmen, enorme sprongen maken en aan vlaggenmasten slingeren. Deze trucs behoren tot de bekende trucs van de Prins. Daarentegen heeft de Prins ook nieuwe trucs geleerd. De Prins beschikt namelijk over nieuwe magische krachten die de platformen net wat anders maken. De meest opvallende is dat de Prins een mogelijkheid heeft om stromend water te bevriezen. De besturing hiervan werkt goed en werkt met L2. Door deze truc kan de Prins tegen watervallen op lopen of via fonteinen omhoog klimmen. De manier waarop dit toegepast wordt is behoorlijk uitdagend en daardoor is het ook maar goed dat de Prins weer de tijd een paar seconde kan terugdraaien.

Naast het bevriezen van water krijg je later nog een tweede mogelijkheid: het herstellen van oude objecten. Met deze truc kan de Prins doorzichtige objecten vastmaken, waarmee ze als ondergrond dienen. De Prins kan slechts één object tegelijk vastmaken. Ook met deze truc begint het gemakkelijker, maar wordt het geleidelijk lastiger. Voornamelijk de combinaties van sprongen en het combineren van de trucs, kan soms nog weleens lastig zijn. Omdat de combinaties zo lastig zijn, is het belangrijk dat je vooraf plant. Dit is dan ook niet voor niks een van de beste elementen van de game. De platformelementen worden afgewisseld met vallen en puzzels. Een ding is wel frustrerend bij het platformgedeelte, je gaat soms dood zonder dat het je eigen schuld is. Bij bepaalde gedeeltes wil het nog wel eens voorkomen dat de camera niet helemaal goed meewerkt.

Naast het platformgedeelte is er nog een belangrijk deel in de gameplay, namelijk het vechten. Dit deel is in mijn optiek erop achteruit gegaan. Het is voornamelijk veel button bashen door de grote groepen van vijanden. De AI van de tegenstanders is ook extreem laag. Vrijwel alle tegenstanders buiten de eindbazen om zijn voorspelbaar. Ondanks dat je sommige vijanden wel op een andere manier moet aanvallen, blijft het voornamelijk button bashen. De manier van vechten heeft wel een verandering gehad. Door het gebruik van een RPG-achtige skilltree, kun je upgrades uitvoeren van je elementen en de standaard dingen als je energie en levensbalk. Deze upgrades verdien je door Experience Points te verzamelen die je weer krijgt door je tegenstanders te verslaan.