Gameplay, Multiplayer & Modes

Met het spelen van Transformers: War for Cybertron zul je al snel merken dat de besturing van het spel niet moeilijk is. Het speelt lekker en je knalt je redelijk lekker door de levels heen. Echter is het ook vrij rechtlijnig en hierdoor is de single player aan de korte kant. Als je er even een weekendje wat tijd voor vrij maakt ben je al door de single player heen. Wat leuk is aan de game is dat je de keuze hebt uit welk karakter je gebruikt om mee te spelen. De AI neemt automatisch de twee waar jij niet mee speelt voor zijn rekening. Daarnaast is een grote punt van kritiek dat de AI van dermate slechte invloed is dat het gewoon ergelijk is. En dat is een gemiste kans, want de echte single player liefhebbers zullen nu toch moeten uitwijken naar de co-op. Doordat er altijd drie bots zijn, waarvan twee normaliter door de AI gespeeld worden, is er dus plaats om met nog twee anderen de campagne te doorkruisen. Dit maakt het geheel wel een stuk leuker, maar hier moet je wel Xbox LIVE of PSN voor hebben. Het kan namelijk niet splitscreen gespeeld worden met een stel vrienden bij jouw thuis op de bank.

De Multiplayer is echter wel weer erg uitgebreid. Activision heeft niet simpelweg alleen een co-op er in gezet, maar ook nog verschillende gamemodes waarin je het tegen elkaar op kan nemen. Je hebt niet de keus uit verschillende vooraf gemaakte robots zoals bijvoorbeeld Starscream, Optimus Prime of Soundwave maar je kunt je eigen Transformer samenstellen. Ook kun je je eigen classes samenstellen en is er een level- en puntensysteem. Bij iedere tegenstander die je afmaakt krijg je namelijk ervaringspunten die je weer hoger in rang brengen. Naarmate je hoger in rang komt kun je ook gebruikmaken van nieuwe wapens, vaardigheden of bonussen.

Modes
Als gezegd is er naast de normale single player mode dus ook een online co-op mode. Verder zijn er de ‘normale’ game modes als Deathmatch, Team Deathmatch en conquest. Echter biedt Transformers: War for Cybertron ook nog Escalation wat heel erg lijkt op Nazi Zombies uit Call of Duty: World At War. Er komen hordes vijanden op je af die jij dan weer neer moet schieten voor extra ammo of health.