, ,

Mogelijkheden

Aangezien je een account aan moet maken om de Presence te gebruiken, denk je wellicht dat dit weer een cloudcamera is zoals de Nest Cam of de Netgear Arlo. Dit is echter niet het geval. Het account is nodig om vanaf buiten je netwerk bij de camera te kunnen. De beelden die de camera opneemt, verdwijnen niet in de cloud. Daarvoor heeft Netatmo een microsd-kaartslot aangebracht onderop de camera. Je kunt er echter wel zelf voor kiezen om de beelden vervolgens weg te schrijven naar Dropbox of een persoonlijke ftp-locatie. Het microsd-kaartje wordt overigens gewoon helemaal volgeschreven. Op het moment dat er geen ruimte meer is, worden oudste opnames overschreven. Je kunt bestanden ook handmatig downloaden, mocht je ze willen bewaren. De videobestanden worden versleuteld opgeslagen. Alleen als het kaartje in de Presence zit, kunnen ze worden afgespeeld in de app. Continu opnemen is overigens niet mogelijk.

img_20170105_145518 Onderop is (achter een klepje) de microsd-kaart terug te vinden.

Er gebeurt bij de Presence ook het nodige op de achtergrond. De beelden worden door de camera geanalyseerd, waarna mensen, auto’s en dieren van elkaar onderscheiden kunnen worden. Je kunt de camera zo instellen dat je alleen op de hoogte wordt gehouden van de gebeurtenissen die jij interessant vindt. Ook kun je de werking van het floodlight hieraan koppelen. Je kunt bijvoorbeeld instellen dat de lamp alleen maar aan moet springen op het moment dat er een persoon wordt gesignaleerd. Dit floodlight doet zijn naam overigens zeker eer aan: de 12W-schijnwerper produceert maximaal 1000 lumen. Het is ook mogelijk om hem altijd te laten schijnen op het moment dat het donker wordt.

screenshot_20170105-132705 Je krijgt de opnames op een tijdlijn te zien als thumbnails. Continu opnemen is niet mogelijk.

Verder is deze camera behoorlijk rechttoe-rechtaan en moet je niet te veel instellingsmogelijkheden verwachten. Het is duidelijk een product dat is gericht op de consument. Je kunt aangeven dat het beeld 180 graden gedraaid moet worden, voor het geval je de camera ondersteboven op wil hangen. Daarnaast kun je de microfoon in- of uitschakelen. Wil je niet voor het hele gebied notificaties ontvangen, dan kun je tot slot een specifiek gebied selecteren dat in de gaten gehouden moet worden. Meerdere gebieden is ook mogelijk overigens.

screenshot_20170105-135003 Je kunt de camera op meerdere zones tegelijkertijd laten letten.