, , , ,

Mogelijkheden

Qua mogelijkheden zien we bij de FI9928P het standaard aanbod van Foscam, dat je bijvoorbeeld ook tegenkomt op de recent besproken R2-camera met Human Detection. Daar is overigens helemaal niets mis mee, want dat is op zichzelf al behoorlijk uitgebreid. Wat we er meer mee duidelijk willen maken is dat je bij Foscam de verschillen tussen de camera’s met name moet zoeken in de hardware, niet zozeer in de mogelijkheden.

Zoals gebruikelijk bij camera’s van Foscam, heb je de keuze tussen een webinterface en een app als het gaat om het beheer van je ip-camera. Voor uitgebreide instellingsmogelijkheden kun je het beste naar de webinterface gaan. Wil je even snel een basisinstelling aanpassen, dan is de app handiger. Met de app hoef je ook geen verdere instellingen in te voeren om van buiten je eigen netwerk toegang te krijgen tot de beelden. Je moet namelijk een account aanmaken en hebt daarna overal vandaan toegang tot je camera. Via de app kun je verder ook nog een abonnement afsluiten om je beelden in de Foscam Cloud op te slaan. Hier rekent Foscam 49,99 euro per jaar voor als je een retentie wil hebben van zeven dagen. Wil je de beelden dertig dagen terug kunnen kijken, dan moet je 129,99 euro per jaar afrekenen. Vergeleken met de tarieven van andere leveranciers van cloud-camera’s is dit een schappelijke prijs, al krijg je bijvoorbeeld bij Netgear’s Arlo camera’s standaard zeven dagen zonder extra te hoeven betalen. Je kunt dan overigens wel alleen clips opslaan, voor continu opnemen moet ook bij die camera’s extra betaald worden.

De app heeft ergens in de afgelopen maanden overigens een serieuze update gekregen en ziet er nu een stuk strakker en beter uit. Weg zijn de quasi-vrolijke blauwe stroken, alles is nu over het algemeen in grijs/zwart en wit weergegeven. Wat ons betreft is dit een flinke verbetering. Je kunt de installatie volledig via de app doen of hier de webinterface voor gebruiken. Wil je alles tot in de puntjes instellen, dan raden we je aan om die laatste methode te gebruiken, al was het maar omdat een webinterface net wat meer overzicht biedt dan een schermpje op een smartphone. Daarnaast is de webinterface ook iets uitgebreider, al is de app ook al zeer compleet. In de app kun je sommige zaken met betrekking tot bewegingsdetectie instellen, bijvoorbeeld de gevoeligheid en de trigger interval. Dat is het aantal seconden vanaf de start van de opname dat de camera geen andere bewegingen meldt, omdat dat onnodig veel meldingen als gevolg zou hebben. Voor het instellen van de maximaal drie detectiezones die de camera in de gaten moet houden, moet je echter wel naar de webinterface. Dat is op zich ook niet meer dan logisch, want dat lijkt ons niet echt prettig instellen op een touchscreen. Ook bijvoorbeeld het monitoren van tot maximaal 9 camera’s vanaf een enkele beheeromgeving (Multi-camera) kan alleen vanuit de webinterface.

Verder is het goed om te weten dat je twee streams tegelijkertijd kunt opnemen en versturen naar meerdere locaties. Handig als je bijvoorbeeld een stream met hoge kwaliteit lokaal weg wil schrijven, maar in verband met uploadbeperkingen bijvoorbeeld een stream van wat mindere kwaliteit via ftp naar een locatie elders wil sturen. Ook de mogelijkheid om de camera te laten ‘cruisen’ volgens een vast patroon is vermeldenswaard. Dit houdt in dat je hem continu volgens een vast patroon kunt laten pannen en tilten. Je kunt de Foscam FI9928P gebruiken in combinatie met NAS-apparaten van onder andere Synology en Qnap. Hij ondersteunt het universele Onvif-protocol. In tegenstelling tot de Foscam R2, konden we ten tijde van de test nog geen profiel van de FI9928P vinden in Synology’s Surveillance station, dus je zal het ook echt met de algemene Onvif-instellingen moeten doen. Aangezien nagenoeg alle Foscam-camera’s wel met naam en toenaam in deze omgeving zijn opgenomen, lijkt het een kwestie van tijd vooraleer dat ook het geval is voor dit model.

De camera heeft overigens een geïntegreerde firewall. Hiermee kun je bepalen vanaf welke ip-adressen de toegang tot de camera is toegestaan. Je kunt dit doen middels het blacklisten van adressen, maar ook via whitelisten. Dat laatste zouden wij altijd aanraden, ook al is het soms wellicht wat werk om een nieuw ip-adres toe te voegen aan de lijst met toegestane adressen. Je houdt hiermee veel beter in de hand wie wel en geen toegang mogen hebben dan het geval is bij blacklisten. Voorheen wilde het nog weleens voorkomen dat het niet mogelijk was om live video in bijvoorbeeld Chrome te bekijken. Dat is inmiddels opgelost. Voor Chrome is er tegenwoordig in ieder geval ook een plugin beschikbaar. Voor Firefox is dat nog niet helemaal in orde, maar daar wordt aan gewerkt. Andere Foscam-camera’s bieden deze ondersteuning al wel, voor de FI9928P wordt dit middels een update binnenkort geregeld. Het is uiteraard ook mogelijk om gebruik te maken van externe Video Management Software. Foscam biedt dit zelf ook (gratis) aan, in de vorm van FoscamVMS.