Gebruiksgemak en accuduur

In gebruik ervaren we de Dell XPS 13 als comfortabele en praktische convertible. Ja, hij is met zijn een-en-een-kwart kilogram redelijk zwaar om heb langdurig als tablet in de hand te gebruiken. Maar dit is een compromis dat je met elke convertible moet nemen. In tabletmodus voelt het prettig om de XPS bij de scharnieren vast te houden. Door de afschuining ligt hij lekker in de hand. Helaas valt de handpalm net over de ingebouwde camera met vetvlekken als gevolg. De scherpe randen van de behuizing blijken in de praktijk heel erg mee te vallen. Dit komt mede door de getrapte vormgeving aan de binnenzijde bij de scharnieren. De powerbutton had wat ons betreft iets minder klein mogen zijn. Het is telkens weer een gepriegel om de XPS in te schakelen. Eenmaal ingedrukt duurt het even dat de Dell is opgestart en blijft het scherm een paar seconden zwart. Of langer zwart als de button niet met voldoende kracht is ingedrukt; we missen een duidelijk drukpunt voor de juiste feedback. Eenmaal ingeschakeld kun je er tot zeventien uur aaneengesloten mee werken. Hiervoor zorgt de 4-cel lithium-Ion accu met een capaciteit van 46W/uur. Dat zijn in de praktijk twee werkdagen van effectief zeven en een half uur bij het gebruik van normale kantoorapplicaties! Deze lange accuduur wordt ook in de benchmarks onderstreept. Opnamekwaliteit De ingebouwde HD-camera is van uitstekende resolutie (720p) en wordt ondersteund door Windows Hello. Helaas valt de levendigheid en lichtgevoeligheid van de camera wat tegen. Bij slechte lichtcondities wordt het plaatje al snel korrelig. De camera is bovendien onder het scherm geplaatst en hiermee schiet de camera een plaatje van onderaf gezien. Afgezien van de mogelijke ‘accentuering van vrouwelijke vormen’ vinden we het lastig skypen met een camera in deze positie; we zijn telkens met onze ogen aan het ‘zoeken’ naar de camera om oogcontact te maken. En hoe we het ook proberen, het lukt ons niet; de camera heeft meer oog voor de onderkin en (inhoud van) de neusgaten. Niet heel erg charmant moeten we bekennen. Verder zijn de video opnames van goede kwaliteit, verlopen vloeiend en nergens ontdekken we een hapering. Wanneer we een video opnemen dan ‘mute’ de microfoon het geluid zo af en toe. Naar mate de opname vordert ervaren we dit in mindere mate, maar telkens in de eerste seconden van een nieuwe opname treedt dit hinderlijke fenomeen op. Ondanks er twee microfoons in de behuizing zijn opgenomen zijn de opnames in mono. De verstaanbaarheid van de opnames is over de Dell speakertjes overigens perfect! Hier heeft de fabrikant geen high-end audiospecialist nodig om de boel toch goed te laten klinken. Het klepjesmysterie En dan is er nog het ‘raadsel van het klepje’. We zijn er nog niet helemaal over uit waarvoor het klepje onderop de bodem van de behuizing is bedoeld. Het is magnetisch en wanneer we hem oplichten vinden we hier serie en servicenummers. En een extra schroefje. Deze hebben we natuurlijk direct losgedraaid, maar het geeft geen toegang tot een upgrade-slot. Tja. Waarvoor is deze dan wel? Nu hebben we wel eens begrepen dat een beetje flirten op de werkvloer de productiviteit verhoogt en ja, nu wordt het ons duidelijk. Het is vast een ‘date’-klepje; flirten en een beetje extra. Gratis van Dell. Je kunt hier immers prachtig een klein papiertje in wegstoppen met een liefdesboodschap aan je collega. Of baas. Of… afijn je snapt het wel. Toch fijn dat de meneren en mevrouwen van Dell een beetje (ont)spanning in ons productieve werkleven mogelijk maken. Af-fabriek. Je hoeft er bij de bestelling zelfs geen ‘flirt’ optie voor aan te vinken.