, , , , ,

The Big Apple

Alcatraz in New York

Nee, ik heb het niet over het wereldberoemde gevangeniseiland bij San Francisco, maar over een ‘Force Recon Marine’ genaamd Alcatraz.
Wat is er aan de hand dan, dat er in New York mariniers nodig zijn? Nou, er is een vreemd virus uitgebroken en er zijn aliens, genaamd Ceph, aanwezig in de Big Apple. Het Force Recon-team van Alcatraz wordt echter aangevallen, nog voor ze ook maar één voet aan wal hebben kunnen zetten.
Al je teamgenoten komen om en ook jouw lot lijkt bezegeld. Gelukkig is er een Delta Force-lid aanwezig om je te redden. Dit is niemand minder dan Prophet, de leider van Raptor Team uit het originele Crysis.

Niet veel later wordt je wakker in een pakhuis en kom je tot de ontdekking dat je een Nanosuit aan hebt. Nadat het pak opgestart is zie je het lijk van Prophet liggen. Een achtergelaten videoboodschap vertelt je dat Prophet besmet was met het virus en alleen door zelfmoord kon de verwevenheid tussen het Nanosuit en Prophet verbroken worden.

Prophet heeft je in de afscheidsvideo één taak gegeven, het vinden van Nathan Gould, een biologisch wetenschapper die je kan helpen in de strijd tegen de Ceph. Zo begint je race tegen de tijd dwars door New York…

C.E.L.L. & Ceph

Al snel zul je de eerste tegenstanders tegenkomen. De stad wordt bewaakt door een Private Military Company genaamd C.E.L.L. (Crynet Enforcement & Local Logistics). Deze huurlingen hebben het op jouw Nanosuit 2.0 voorzien, ze zullen dan ook alles doen om je gevangen te nemen. Bewapend met machinegeweren, raketwerpers en zelfs tanks zullen ze je proberen tegen te houden en natuurlijk om Nathan Gould te vinden voordat jij dat doet.

De eerste paar levels zul je alleen tegen deze soldaten vechten, maar al snel wordt het alien ras, de Ceph, geïntroduceerd. Tenminste, we kennen dit ras al uit het eerste deel van Crysis, maar er zijn wat dingen veranderd ten opzichte van die game. De herkenbare zwevende blauwe aliens zijn vervangen met lopende rood gekleurde mensachtige wezens. Dit is even wennen en het wordt ook niet helemaal duidelijk waarom deze Ceph er zo anders uit zien dan de Ceph uit het eerste Crysis deel. Het vermoeden is dat de Ceph zich hebben aangepast aan de zwaartekracht en door middel van exoskeletten nu kunnen lopen.
Er zijn een aantal verschillende varianten van zowel de C.E.L.L. als Ceph troepen aanwezig. Zo zijn er o.a. C.E.L.L. scherpschutters en onzichtbare Ceph troepen. Later in het spel zul je nog een aantal sterkere troepen tegenkomen, maar daar wil ik niets over verklappen.

Wapens, attachments & speelstijl

Zoals je waarschijnlijk uit het eerste deel gewend was, is het ook in Crysis 2 mogelijk om je wapens aan te passen naar jouw smaak. Zo kun je er voor kiezen om je machinegeweer te voorzien van een demper en lasersight, om zo wat minder op te vallen. Of plaats een kijker en groter magazijn op je aanvalsgeweer om zo van afstand vijanden uit te kunnen schakelen.

Dankzij deze aanpassingen is het mogelijk om het spel op jouw favoriete manier te spelen. Zo speel ik graag heel onopvallend, en maakte ik het grootste deel van het spel gebruik van een machinegeweer met demper op 1-schots modus voor dichtbij en een scherpschuttersgeweer met demper voor lange afstand. Ik ben echter het spel nu voor de tweede keer aan het spelen en nu heb ik gekozen voor een shotgun samen met het aanvalsgeweer. Dit zorgt er ook echt voor dat je sneller wordt ontdekt en daardoor vaak grotere vuurgevechten hebt.

Kies je voor de ‘stealth’ aanpak, dan kun je op je gemak alle vijanden één voor één uitschakelen, zonder ontdekt te worden.