Vandaag testen wij het nieuwste deel uit de grootste franchise ter wereld; Call of Duty. Wanneer je als gamer deze reeks niet kent, moeten we haast wel geloven dat je of écht onder een steen hebt geleefd, of je bent blijven hangen in het Pacman-tijdperk, waar natuurlijk ook niets mis mee is. We kunnen op het moment echter eigenlijk niets anders stellen dan dat de Modern Warfare-reeks met zijn succes aardig wat ontwikkelstudio’s jaloers heeft gemaakt. Miljoenen verkochte exemplaren, miljarden dollars omzet en miljoenen fans wereldwijd. Dit is niet iets waar niet veel games op kunnen rekenen, zelfs al lang voordat de game ook maar is uitgebracht.

Het nieuwste deel van Modern Warfare echter wel. Zo gingen er bijvoorbeeld in Nederland alleen al bijna 500 winkels ’s nachts open om fanatieke gamers om twaalf uur al te kunnen voorzien van een exemplaar van de game. Vorig jaar, bij de release van Black Ops, waren dit er nog "slechts" de helft. Zoals je ziet heeft de game in het verleden kunnen rekenen op een stijgende populariteit. Wil Activision dit echter vast houden, dan zullen zij wel een goede game op de markt moeten brengen. Vandaag bespreken wij daarom het nieuwste deel van de Call of Duty-reeks.

Om haar spelers alvast een beetje warm te maken gaven Activision en Infinity Ward in de aanloop naar de release alvast wat video’s uit waarin zij de verschillende aspecten van de game behandelden. Onderwerpen van deze video’s waren bijvoorbeeld nieuwe spelmodi, nieuwe uitrustingen en verbeterde features. Naast het warm maken van potentiële kopers was het doel hiervan te laten zien dat de makers van Modern Warfare 3 naar hun fans hebben geluisterd en dat zij moeite hebben gedaan om aan de wensen te voldoen. Zo worden er vernieuwende spelmodi gebracht in de vorm van bijvoorbeeld "Kill Confirmed" en zouden ook de wapens en perks meer in balans zijn gebracht door Infinity Ward.

Daarnaast is er natuurlijk ook de nodige aandacht besteed aan de singleplayer van het spel. Sinds enkele jaren neemt de Call of Duty-reeks het op tegen het kindje van ontwikkelaar DICE, de Battlefield-reeks. Battlefield 3 is recent gelanceerd en passeerde ook bij Techzine de revue. De review van Battlefield 3 kan je hier lezen. Logischerwijs zullen we in deze review dan ook zo nu en dan de game vergelijken met deze andere populaire shooter. Onze bevindingen over alle facetten van de game vind je op de volgende pagina.

Vooralsnog kunnen we stellen dat Modern Warfare 3 opnieuw een groot succes lijkt te worden. Zo verdiende Activision in de eerste vijf dagen na de release van de game al ruim 775 miljoen dollar aan de game. Hiermee verbreekt de game opnieuw het record van zijn voorganger, Black Ops. Echter springen wij in deze review dieper in op de game.