Wanneer je de game opstart zal je de keuze krijgen of je op een planeet wilt spelen waarin je de strijd aangaat met computergestuurde personages, of dat je daadwerkelijk online wil gaan en tegen echte mensen wil strijden. Wanneer je echter nieuw bent met dit genre is het zeker aan te raden om eerst eens een paar uur door te brengen op de planeet waar je het opneemt tegen de computergestuurde tegenstanderd. Wanneer je gelijk de strijd aangaat met echte mensen zal dit je in het begin aardig af kunnen schrikken. Voor sommigen zal dit werken, maar de praktijk wijst uit dat voor de meesten even rustig bekend raken met de game op een rustige manier beter uitpakt.

Wanneer je een van deze planeten hebt gekozen zal je terecht komen in een wereld vol opdrachten en belevenissen. De opdrachten die je voorgeschoteld krijgt kan je afslaan maar wanneer je je personage tot level 50 wil doorlevelen zal je naar alle waarschijnlijkheid al snel richting de 200 speeluren gaan. Wat dat betreft zit het dus wel goed met de houdbaarheid van het spel.

Wanneer je online gaat met je personage zal je de keuze hebben uit drie zogenoemde warzone’s, waar je de strijd aan gaat met je tegenstander. In deze warzones ga je met jouw "kant" de strijd aan tegen bijvoorbeeld The Empire. Ondanks dat het hier gaat om slechts drie mappen hoef je niet te denken dat je je snel verveelt. Elke warzone verschilt namelijk per dag en nacht van de andere.

Waar je in de ene warzone meer een aanval/verdediging speelvariant speelt, probeer je in de andere de macht te krijgen over 3 voorwerpen op de map. In deze mappen is meer dan voldoende afwisselingen te vinden, waar je ondertussen ook rustig XP vrij speelt, waarmee je vervolgens weer mee omhoog gaat in je level. De drie mappen zullen in de toekomst nog uitgebreid worden met de nodige downloadbare content (DLC).