Camera

Foto’s

Door op de fotocamera op het hoofdscherm te drukken activeer je de camera. Als deze applicatie eenmaal gestart is, kun je enkele wijzigingen aanbrengen alvorens je foto’s gaat schieten. Om te beginnen heb je de keuze uit een breed assortiment aan camera scènes: HDR, panorama, portret, groepsportret, landschap, whiteboard, close up en beperkte lichtinval. De flitser is eenvoudig in- en uit te schakelen door in de linkerbovenhoek op het bliksemschichtje te drukken.

Tevens is het mogelijk om in- en uit te zoomen met de camera. Daarvoor heeft HTC een kleine zoombalk ingevoegd op het hoofdscherm. Een laatste optie is de mogelijkheid om foto’s te nemen terwijl je een video opneemt.

Al met al biedt de HTC One V meer dan genoeg mogelijkheden om leuke foto’s te schieten. Hieronder zijn enkele foto’s opgenomen die we met de 5 megapixel camera hebben geschoten.

Binnen, goede belichting, zonder flits

Binnen, slechte belichting, met flits

Buiten, foto van dichtbij

Buiten, foto van veraf

Buiten, foto van veraf, maar volledig ingezoomd

De foto’s zien er niet verkeerd uit maar helemaal top is het ook niet. Zowel binnen als buiten kan je best fraaie kiekjes schieten. Echt haarscherp zijn de foto’s helaas niet, maar je ziet nog voldoende kleine details. De zoomfunctie laat te wensen over: ver inzoomen zit er niet in, zoals de bovenstaande foto laat zien. Het feit dat foto 4 zo donker is komt door het feit dat er op dat moment donkere wolken overtrokken. De voorgaande foto laat zien dat de HTC One V zijn mannetje staat als je buiten wil fotograferen en er wat meer lichtinval is.

Video

Door simpelweg op de videocamera te drukken op het hoofdscherm van de fotoapplicatie kun je je eigen video’s opnemen. Hiermee kun je video’s opnemen in de 720p-resolutie, oftewel HD-ready. Een toevoeging die ik nog niet eerder heb gezien bij een smartphone is de mogelijkheid om een slow motion video op te nemen. Daarnaast kun je, zoals gezegd, tijdens het opnemen van je video’s ook foto’s schieten.

Over het resultaat ben ik gematigd positief. Auto’s komen weliswaar niet met horten en stoten voorbij gereden, maar je merkt wel dat er enige vertraging optreedt bij het afspelen. Zover we kunnen oordelen zit het ook wel snor met de geluidskwaliteit.

Toch wil ik een klein minpuntje aanstippen. Tijdens het filmen merkte ik dat mijn vinger zo nu en dan enigszins voor de cameralens schoof. Het resultaat is dat een kleine donkere vlek in de linkerbovenhoek ziet, zoals bovenstaande video aantoont. Dat komt door de plaatsing van de lens: HTC heeft deze bijna in het uiterste hoekje linksbovenin geplaatst. Als je de camera probeert te bedienen door hem horizontaal vast te pakken, dan gebeurt het al snel dat je vinger voor de lens schuift. Bij de One X loste HTC dit op door de lens in het midden van het toestel te plaatsen. Dit had ik graag anders gezien.