De Galaxy Note II heeft een camera met een resolutie van 8 megapixel aan boord. Tegenwoordig lijkt de megapixel-oorlog een beetje voorbij te zijn en geven de meeste fabrikanten zoals Samsung, HTC en Apple de voorkeur aan een resolutie van 8 megapixel. Uitzonderingen zoals Nokia’s 808 PureView daargelaten natuurlijk. Het aantal megapixels zegt ten slotte ook lang niet alles over de kwaliteit van de foto’s.

De camera is erg snel, dat merk je al gelijk bij het schieten van de eerste foto. Je kan de camera overigens al starten vanuit het vergrendelingsscherm door het camera-icoon aan de onderkant van het scherm naar boven te vegen.

De camera-applicatie van de Note II is wat we van Samsung gewend zijn. Je kan de app zelf indelen door sneltoetsen toe te kennen aan het scherm, zodat de functies die je zelf graag gebruikt altijd voor handen zijn. Omdat de telefoon geen fysieke sluiterknop heeft, moet je de knop op het scherm gebruiken om foto’s te schieten. De telefoon focust zelf constant, maar je kan de focus ook aanpassen door ergens op het scherm te drukken.

Foto’s

Bij het schieten van foto’s heb je legio aan opties. Zo kan je de fotostand wijzigen, waarbij je de keuze hebt uit één opname, de beste foto, beste gezichten, gezicht detecteren, panorama, opname delen, HDR, beauty shot, enzovoorts. Dit zijn allemaal functies waar flink wat intelligentie achter zit en die Samsung-smartphones net een streepje voor geven ten opzichte van andere toestellen.

Ook kan je effecten toepassen, de belichtingswaarde, witbalans, ISO of focus veranderen of een timer instellen. Er is meer dan genoeg mogelijk voor de gemiddelde gebruiker en ook de enthousiaste fotograaf kan aardig wat aanpassen om de camera naar de hand te zetten.

Binnen, met goede belichting

Binnen, met slechte belichting en flitser

De flitser van de Note II is van indrukwekkende kwaliteit. De meeste smartphones worden gemakkelijk overklast wanneer het nodig is om de flitser te gebruiken. De Note II komt met de flits in de buurt van de gemiddelde digitale camera.

Buiten, van dichtbij

Buiten, van enkele meters afstand

Buiten, van veraf

Buiten, van veraf en ingezoomd

De foto’s van de Galaxy Note II zijn goed, maar dat de camera vooral positief opvalt bij foto’s in het donker of met weinig licht zegt al wel wat. Bij goede belichting komt de camera minder goed tot zijn recht omdat kleurtonen wat minder gevarieerd lijken. Foto’s zijn enigszins dof en bevatten betrekkelijk weinig diepte.

Video’s

De video van de Galaxy Note II is van abominabele kwaliteit en valt dan ook vies tegen. Hoewel de video met optimale instellingen zoals Full HD is geschoten, blijft het detail echt ver achter in vergelijking met bijvoorbeeld de iPhone 5 of de Galaxy S III. Dat is overigens niet alleen in opzicht van het detail, maar ook bewegingen worden haperend vastgelegd en het geluid klinkt blikkerig.