,

Onbetwiste kampioen

Koning Voetbal

Waar op het gebied van voetbalgames de strijd ieder jaar tussen FIFA en Pro Evolution Socces gaat, heeft de Football Manager-reeks eigenlijk geen enkele serieuze concurrent. Er is een FIFA Manager, een minimale manager-modus in FIFA, en daar houdt de enige concurrentie eigenlijk alweer op. De grootste concurrent van een nieuwe Football Manager, is de vorige Football Manager.

Waarom? Omdat dat de vernieuwing ten opzichte van de vorige versie wel significant genoeg moet zijn om over te willen stappen vanaf die vorige versie. Er worden namelijk zo gigantisch veel uren in een carrière gestoken, dat het een moeilijke keuze kan zijn om weer helemaal opnieuw te beginnen. Gelukkig is de vernieuwing in Football Manager 13 (FM13) in mijn ogen groot genoeg om iedereen met FM12 over te halen om deze game te halen.

Afschrikken

Football Manager is een uitgebreide game. Een héle uitgebreide game. Zo uitgebreid dat je zonder hulp zelfs helemaal kunt verdwalen in alle schermen, knopjes, acties en opties. Dit is helaas ook een reden waarom veel spelers in het begin meteen kunnen afhaken.

Wanneer je eenmaal alle opties onder de knie hebt, zul je snel de overstap kunnen maken naar een nieuwe versie van Football Manager, de basis verandert immers niet, of op zijn hoogst niet veel. Het probleem is echter het leertraject, wat in de vorige versie van FM een redelijk lastig punt was, aangezien er slechts een beperkte hulpfunctie aanwezig was en wat tips hier en daar.

Casual Mode

Gelukkig heeft Sports Interactive dit probleem ook gezien en dit in deze versie van Football Manager flink aangepakt. Er is namelijk een volledig nieuwe game-mode toegevoegd die het beheren van een club makkelijker moet maken. Deze mode heet Football Manager Classic, en zorgt er voor dat veel taken automatisch afgehandeld worden door het clubbestuur of assistenten. Op die manier blijven alleen de kerntaken over: het aantrekken van spelers, het managen van je team en het bepalen van je tactiek en opstelling. Hierdoor kun je de focus alleen op deze taken leggen en heb je geen last van ingewikkelde randzaken. Het zal nog steeds even wennen zijn, maar het is duidelijk eenvoudiger dan met de normale modus te beginnen.

Er zitten wel wat beperkingen aan deze modus; zo kun je bijvoorbeeld maar drie competities selecteren en is het niet mogelijk om competities toe te voegen of te verwijderen, of om over te schakelen naar de normale modus. Het is dan ook alleen geschikt voor spelers die net beginnen met Football Manager of slechts een paar uur per week kunnen spelen. Voor ervaren managers is dit een modus zonder waarde, aangezien die direct de normale mode in zullen duiken.