, ,

Camera

De Sony Xperia J heeft een camera met een maximale resolutie van 5 megapixel. De camera kan eventueel ook foto’s schieten in drie of twee megapixel met verschillende schermverhoudingen. Standaard schiet je foto’s in 5 megapixel met een 4:3 beeldverhouding.

De camera is niet erg snel. Als je een foto wil schieten kan het nog wel even duren voordat deze ook werkelijk geschoten wordt omdat de camera zijn tijd neemt om bijvoorbeeld scherp te stellen. Om dit proces te versnellen raad ik aan om de scherpstelmode aan te passen naar Aanraakfocus, zodat je ook zelf aan kan geven waar de lens op scherp moet stellen.

Sony heeft de camera-applicatie van de Xperia J zelf verzorgd. Standaard staan er vier iconen aan de linkerzijde van het scherm waarmee de respectievelijke opname mode aangepast kan worden. Wat we bij veel concurrentie van Sony wel zien is dat deze iconen aangepast kunnen worden, bij de Xperia J is dit niet het geval. Aan de rechterzijde van het scherm bevindt zich een knop om te wisselen tussen foto- en videomode, de sluiterknop en een snelkoppeling richting de galerij welke de laatst genomen beelden toont.

Foto’s

Bij het schieten van foto’s krijg je met de Xperia J vrij veel opties en mogelijkheden om de camera naar je hand te zetten. Er kunnen drie soorten foto’s genomen worden: normaal, camera een voorzijde en veegpanorama. Ook kan op het hoofdscherm aangegeven worden om wat voor scène het gaat, al is de keuze hierbij maar klein, er zijn vijf mogelijkheden. Ook andere instellingen zoals de witbalans, flitser, zelfontspanner, scherpstelmode, lichtwaarde en locatie van opslag zijn te veranderen. Bij de Xperia J kan je geen filters kiezen. Als je daar een fanaat van bent kan je natuurlijk altijd nog een applicatie zoals Instagram installeren vanuit Google Play.

Binnen, met goede belichting

Binnen, zonder belichting, met flitser

De foto’s die binnen zijn genomen variëren van kwaliteit. De foto met belichting van buitenaf vind ik wat betreft het vastleggen van de kleuren van de punaises niet zo goed. De foto is wel helder en scherp voor een telefoon van ongeveer 200 euro. De foto die met behulp van de flitser genomen is vind ik beter, deze is nog wat scherper en kleuren komen heel duidelijk naar voren. Dit is een goede foto, wat grotendeels aan een goede flitser te danken is.

Buiten, van dichtbij

Buiten, van enkele meters afstand

De foto’s van korte afstand zijn vrij wisselend van kwaliteit. Zo is de foto van de stenen, welke dus dichterbij genomen is, niet zo goed terwijl de foto van de auto een stuk beter is. De foto van de stenen is onscherp, zelfs na deze meermaals opnieuw genomen te hebben. De foto is wel kleurecht en dat kan van de foto van de auto eveneens gezegd worden.

Buiten, van veraf

Buiten, van veraf en ingezoomd

De foto’s van grote afstand zijn redelijk goed. Het weer zit voor de Xperia J niet mee, het was een zeer grauwe dag en dat komt ook wel over op de foto’s. Kleuren zijn opnieuw goed vastgelegd. De Xperia J kan met behulp van de volumeknoppen vrij ver inzoomen. Wat betreft kwaliteit is zo’n ingezoomde foto dankzij de digitale zoomfunctie natuurlijk niet veel waard, maar het is fijn dat de mogelijkheid er is.

Video’s

Bij het maken van foto’s kan de gebruiker uit twee modes kiezen waarbij enkel gewisseld kan worden tussen de camera aan de voor- en achterzijde. Er is een scène minder te selecteren, maar er zijn verder wel nog redelijk wat andere zaken aan te passen, maar ook hier zijn geen filters beschikbaar. De maximale opnameresolutie is VGA en dat is wel een domper omdat vrijwel elke telefoon tegenwoordig in HD kan opnemen, hoewel dit bij de goedkopere telefoons vaak niet zo’n succes is vanwege de trage processors. Sony houdt het veilig en biedt je dus enkel de VGA-optie.

De uiteindelijke video is niets minder of meer dan wat je kan verwachten van een goedkope telefoon. Het beeld is relatief scherp voor een VGA-opname, maar de verversingssnelheid is zelfs met een VGA-resolutie al betrekkelijk laag, wat betekent dat auto’s stotterend door het beeld rijden. Zoals aangegeven is het een wat grauwe dag en dat komt ook op dit beeld naar voren. Kleuren zijn wat flets, maar dat is waarheidsgetrouw.