,

Een keer een product dat we normaliter niet op Techzine onder de loep nemen: Een digitale camera. Het gaat echter niet om zomaar een digitale camera, maar de Samsung Galaxy Camera EK-GC100. Deze Galaxy Camera is anders dan andere digitale camera’s, het toestel maakt namelijk gebruik van het Android-besturingssysteem van Google. Samsung heeft getracht om populaire smartphonelijn te combineren met een digitale camera, al hebben ze de mogelijkheid om ermee te bellen wel achterwege gelaten.

Dit is de eerste digitale camera die breed beschikbaar is, waarop het mobiele besturingssysteem Android is geïnstalleerd. Hiermee wordt de hele manier van foto’s maken ook meteen anders dan dat je gewend bent van digitale camera’s. Het zou echter wel het begin kunnen zijn van een hele nieuwe productgroep, iemand moet de eerste zijn, wellicht volgen er snel meer Android-camera’s.

Belangrijkste specificaties van een digitale camera zijn normaliter het aantal megapixels, de lens en de grootte van de optische zoom. Waar veel mensen zich in vergissen is dat ze denken dat hoe hoger het aantal megapixels is, des te beter de camera is. Dat zou wel makkelijk zijn, maar het is helaas niet waar, je hebt wel voldoende megapixels nodig om goede afdrukbare foto’s te maken, maar de lens, sensor en de manier van zoomen is vele malen belangrijker.

Als we kijken naar de specificaties van de Galaxy Camera, dan zien we dat deze beschikt over 16 megapixel, een optische zoomlens die 21 keer kan inzoomen en een 23mm wide zoom lens. Verder vinden we een 4,8 inch HD Super Clear LCD-scherm, maar aan de binnenkant is ook een 1,4 GHz quad-core processor te vinden. De Galaxy Camera heeft een opslagcapaciteit van 4GB, welke uitbreidbaar is via een micro SD-kaart tot maximaal 64GB. Er is echter ook WiFi-connectiviteit en 3G-connectiviteit aanwezig, behalve een micro SD-kaartje kan er dus ook een simkaart in de camera worden gestoken, om direct verbinding te maken met bijvoorbeeld Dropbox, Facebook of Flickr om je foto’s te uploaden.

Google heeft bepaalde eisen waaraan een toestel moet voldoen, wil het toestemming geven om de Google Apps voor te installeren. Onder de apps bevindt zich ook de Play Store, een niet onbelangrijke app want zonder deze app kan je eigenlijk vrij weinig met Android. Ondanks dat Google zich in principe niet richt op digitale camera’s, heeft Samsung toch toestemming van Google om de apps voor te installeren op de Galaxy Camera. Het bedrijf staat er dus duidelijk wel open voor, wat de komst van meer Galaxy Camera’s in de toekomst mogelijk moet maken.

Deze eerste Galaxy Camera beschikt over zeer goede specificaties en daar is het prijskaartje dan ook naar. De Galaxy Camera heeft een adviesprijs van 499 euro maar is momenteel al te krijgen vanaf 469 euro.