, , ,

Gebruik, bellen en geluidskwaliteit

Gebruik

Een belangrijke eigenschap van een headset van dit formaat is dat deze ook tot op zekere hoogte op te vouwen is. De headset kan in drie delen worden gevouwen zodat het uiteindelijke pakketje toch wat kleiner en daarmee ook handzamer wordt om weg te stoppen, eventueel in het meegeleverde tasje. De headset is overigens ook comfortabel op de hals te dragen.

Bij de beschrijving van het uiterlijk kwam al duidelijk naar voren dat de Jabra Revo Wireless voorzien is van een flink aantal besturingsmogelijkheden. Dat is bij een headset nog helemaal niet zo gek, zeker niet bij een draadloze headset. Je kan met behulp van het aanraakgevoelige wiel het volume van de bron aanpassen en door op de rechterhelft dubbel te tikken sla je een nummer over, de linkerhelft stuurt je terug naar het begin van het nummer of een vorig nummer. Het pauzeren van een muzieknummer doe je door op de drukknop op het midden te drukken. Deze functies werken ook prima wanneer je de headset op je laptop aansluit via Bluetooth dan wel USB. Het vereist wel een gewenningsperiode om de besturing volledig onder de knie te krijgen, mede doordat je het besturen enigszins op de gok moet doen omdat je de knoppen niet kan zien.

In mijn geval merk ik wel dat er in sommige gevallen wel merkbare vertraging zit op het geluid wanneer je video’s kijkt via een computer, in mijn geval een MacBook Pro uit 2012. Dat probleem komt niet voor wanneer ik gebruik maak van een scala smartphones en tablets.

Bellen

Als je de headset in combinatie met een telefoon gebruikt, kan je ook gebeld worden en zelf een telefoongesprek starten. Word je gebeld, dan neem je een gesprek op door de fysieke knop eenmalig in te drukken. Een gesprek weigeren doe je door de knop een seconde lang in te drukken. Je kan het laatst gebelde nummer terugbellen door tweemaal op de knop te drukken.

De gesprekskwaliteit heeft Jabra dik in orde, maar daarin heeft het dan ook een reputatie hoog te houden. Doordat er gebruik wordt gemaakt van een dubbele microfoon is het mogelijk om omgevingsgeluid tot op bepaalde hoogte te filteren. Deze microfoons zitten wel vrij dicht bij elkaar geplaatst, wat in mijn ogen dan weer minder handig is. Het filteren zorgt desalniettemin toch voor een veel betere ervaring dan zo goed als elke standaard headset van smartphones.

Geluidskwaliteit

De Jabra Revo Wireless is in tegenstelling tot het gemiddelde oortje dat velen als headset gebruiken ook heel goed bruikbaar voor het beluisteren van muziek of kijken van films.

Jabra heeft samengewerkt met Dolby om ondersteuning voor Dolby Digital Plus te integreren. Om daarvan te profiteren moet je in het geval van smartphones en tablets wel gebruik maken van Jabra’s eigen applicatie. De applicatie zorgt ervoor dat de geluidsuitvoer wordt omgezet, ook als je muzieknummers de techniek niet ondersteunen. Natuurlijk is het resultaat in dat geval minder goed dan wanneer het om echt materiaal gaat, maar het verschil is alsnog aanzienlijk. Sluit je de headset op je laptop aan, dan heb je geen extra software nodig, als je de juiste content bekijkt, bijvoorbeeld op YouTube, word je automatisch van het optimale geluid voorzien.

Zeker wanneer je van het beste geluid gebruik maakt is het geluid dat de Jabra Revo Wireless produceert indrukwekkend, maar eigenlijk is het geluid sowieso zeer goed te pruimen. Ik zou het persoonlijk in ieder geval geen straf vinden om deze headset te moeten gebruiken.