4min

Tags in dit artikel

,

Prestaties (grafisch)

In de Galaxy S4 mini zit een Adreno 305-GPU, een chip die we ook vinden in de Sony Xperia L, Huawei Ascend W1 en de Nokia Lumia 520. De chip vinden we vaak terug in de toch wat goedkopere toestellen, dus dat klinkt bij voorbaat niet zo goed.

Onscreen-tests


Toch laat de S4 mini de genoemde toestellen ver achter zich. De smartphone kan echter niet de concurrerende toestellen bijbenen, zoals de Google Nexus 4. Laat staan de normale Galaxy S4.


In GLBenchmark 2.7 komt de telefoon een stuk beter mee en laat deze bijna net zo’n goede prestatie zien als de iPhone 5 en ja, ook de Galaxy S4. Het lijkt er dus op dat de Adreno 305 aanzienlijk hoger geklokt is. Natuurlijk helpt de lagere schermresolutie ook mee om een hogere framerate te realiseren.

Benchmark: GFXBench 2.7 T-REX (C24Z16 onscreen)


In de Extreme-test van 3DMark herpakt de smartphone zich weer en zien we de extra prestaties van de Adreno 305 goed terug.

Benchmark: Crossplatform: 3DMark – Ice Storm Extreme


Offscreen-tests


Als laatste draaien we een offscreen-test in GLBenchmark, waarin alle smartphones geforceerd worden om een test af te leggen waarbij 1080p-beelden worden berekend. In deze test komt de ware kracht van de toestellen naar boven, waarmee de krachtvergelijking met andere smartphones beter te maken is. Voor de praktische prestaties is deze test waardeloos, dit is meer voor de mensen die willen weten hoe de hardware van de telefoons nou onderling scoort.

In deze benchmark zien we toch dat de Galaxy S4 mini wel iets te wensen over laat als het aankomt op pure grafische kracht. Het is jammer dat een toestel voor zoveel geld toch in de middenmoot zit en er niet meer dan dit uit kon persen.