De Spypen Spox

Toen ik van de post een klein doosje binnen kreeg waarop stond dat daarin de Spypen Spox inzat dacht ik dat ze enkel een USB kabeltje voor de digitale fotocamera gestuurd hadden! Het doosje was enorm klein, en ik had niet verwacht dat daar een digitale fotocamera in kon zitten. Maar ik had het mis want er zat wel degelijk een digitale fotocamera in! De camera zat verpakt in een mooie stevige (zwarte) doos, je kent ze vast wel van die geschenk dozen waar een duur horloge of ketting inzit. De Spypen Spox zat ook in zo’n mooie doos. Toen ik de doos open deed kon ik me ogen niet geloven, zo klein dat deze camera was! De camera zat helemaal vertroeteld in een zacht bedje van schuim. Zo’n mooie en goede verpakking heb ik nog niet eerder gezien. Hier zouden veel hardware fabrikanten een voorbeeld aan kunnen nemen! Maargoed het gaat eigenlijk niet om de verpakking maar om de camera, en die is zoals ik al zei klein….erg klein.

De camera weegt zo’n 60 gram (zonder batterijen) en de afmetingen zijn: 35*85*37 mm. Ondanks zijn kleine afmetingen en zijn geringe gewicht zijn de mannen van Spypen er toch in geslaagd om er een tweetal beeldschermpjes in te plaatsen! Het eerste schermpje (monochroom zoals je rekenmachine) zit bovenop de camera en laat onder andere zien op wat voor resolutie de camera staat, en hoeveel foto’s je hebt gemaakt. Het tweede schermpje is een super klein LCD schermpje van 160*120 pixels, en laat zien wat je gaat en/of wat je gefotografeerd hebt. Dit schermpje zit zoals gebruikelijk achterop de camera. Nu moet ik wel zeggen dat de kwaliteit van het schermpje wel goed is, maar omdat de foto’s zo verkleint zijn op het schermpje zijn de foto’s niet duidelijk te zien. Maar zoals ik al zei, dit ligt niet aan het LCD schermpje zelf maar aan de grote!

Wat me wel opviel is dat de batterijen erg lang meegaan! Zo heb ik de camera al een paar keer volgeschoten en telkens met het LCD schermpje aan. De batterijen zijn nog steeds niet leeg! De batterijen zijn overigens van een onbekend merk, dus moet je nagaan als je er Duracell of iets dergelijk in doet. Het zijn overigens twee batterijen (aaa size).

De camera heeft een zevental knoppen namelijk:
  • De ontspanner.
  • De aan/uit knop dat tevens als een menu scroller dient.
  • Een soort van enter knop, om een gekozen functie vast te leggen.
  • Een schuifknop waarmee je kan kiezen of je al genomen foto’s op het LCD schermpje wilt zien of waar de camera op gericht staat.
  • Een aan/uit knop voor het LCD schermpje.
  • De prullenbak knop, hiermee kan je meteen foto(s) weg gooien.
  • En als laatste een knop waarmee je door de geschoten foto’s kan bladeren.
De camera heeft een ingebakken functie meegekregen zodat de camera na een seconden of dertig uitgaat als er niets met de camera word gedaan. Het LCD schermpje staat standaard altijd op uit zodat dit stroom bespaard, maar zoals ik al zei, de batterijen gaan echt lang mee, of het LCD schermpje nu aan staat of niet. De camera beschikt trouwens over een glazen lens, nu denk je misschien wat is daar bijzonder aan? Bij vooral goedkopere digitale camera’s zijn de lenzen vaak van plastic. Aangezien een glazen lens een beter doorkijk heeft en een betere helderheid heeft zullen de foto’s met een glazen lens over het algemeen beter uitzien dan de camera’s met een plastic lens!

De Spypen Spox heeft ook een functie om beeldfragmenten op te nemen met geluid! Je kan er ongeveer een 2,5 minuten mee opnemen bij een resolutie van 320*240 (24 frames per sec.) Het geluid en het beeld is niet van super kwaliteit maar het is ook maar een extra functie, en dan is het altijd wel mooi meegenomen! De Spypen Spox is van de buitenkant van een zilverkleurig plastic maar daaronder schuilt een stevig aluminium body, jammer genoeg hebben ze niet heel de camera van aluminium gemaakt.