2min

Tags in dit artikel

, , , ,

Geschiedenis

BiA heeft, ondanks het feit dat de game pas recent is uitgekomen, een vrij lange geschiedenis. De game is gemaakt door het team van Gearbox, de uitgever is Ubisoft (onder meer bekend van de Tom Clancy’s games, en titels als Prince of Persia: Warrior Within, de Myst serie en FarCry).

De ontwikkeling en het onderzoek voor de game is al begonnen ruim voor de bekende titels als Medal of Honor: Allied Assault of Call of Duty. De ontwikkelaars hebben heel veel tijd gestoken in het onderzoek naar de Tweede Wereldoorlog. Zo is iedereen op locatie in Normandië geweest, en heeft iedereen ook daadwerkelijk met wapens uit die tijd geschoten. Dit alles om de meest realistische en historisch correcte WOII game ooit te maken.

Nog een voorbeeld van het ongekende realisme in BiA: de complete omgeving is nagemaakt aan de hand van (lucht)foto’s uit die tijd. Ook heeft het team nauw samengewerkt met een militair adviseur.
Je ziet het: kosten noch moeite zijn gespaard om zoveel mogelijk realisme in de game te krijgen. Voor mij persoonlijk is dit een belangrijk pluspunt van deze game. Authenticiteit is voor mij belangrijk, misschien zelfs wel belangrijker dan graphics.



Zo ben ik 2 jaar terug in de zomervakantie anderhalve week in Normandië geweest. Wat mij daar als enige tegenstond was dat het landschap inmiddels alweer compleet veranderd was, en je dus vrijwel niks kon herkennen uit films of documentaires. Dat zou in BiA wel eens anders kunnen uitpakken, vooral voor de echte WOII fanaten.