, , , ,

Audio

Effecten

De geluidseffecten in BiA zijn zonder meer prachtig te noemen. Hoewel ik op het testsysteem niet de beschikking had over surround geluid is het ook met slechts een koptelefoon op prachtig om aan te horen. Vooral als je wordt beschoten door vijandelijke troepen vergeet je letterlijk alles om je heen en zit je echt ín de game. En volgens mij zijn de geluidseffecten daar vooral de oorzaak van. Je hoort de kogels om je oren suizen, of afketsen tegen objecten, het zand spat op tegen je scherm en je hoort je teammaten dingen roepen als “I’m hit! I’m hit!” of “We’ve got to get around them!”. Ook hoor je je vijand, als je bijvoorbeeld sneaky van achteren aankomt hoor je ze in het Duits roepen dat de vijand de flank aanvalt. Dit verhoogt de spanning nog wat meer, aangezien je dan weet dat ze je in de smiezen hebbben.

De geluiden van de wapens klinken angstaanjagend echt, je kan aan het geluid van het wapen b.v. prima horen of het om vijandelijke of eigen troepen gaat. Ook als je zelf schiet geeft dit een prima gevoel, je krijgt echt het idee dat je aan het schieten bent. Het enige dat nog ontbreekt is de terugslag.

Muziek

De muziek voor deze game is sfeervol, en past prima in het thema WOII. Opvallend punt is dat er in-game eigenlijk geen muziek voorkomt. Alleen in de menu’s wordt je getrakteerd op de soundtrack, en ook in sommige cut-scenes komt er nog wel eens een deuntje voor.

Al met al heb ik het feit dat er geen muziek in het spel zit niet als een gemis ervaren, eerder andersom. Doordat er geen muziek is om aan te kondigen of er een vijand aankomt wordt het weer nét wat spannender. Als je de muziek echt mist kan je altijd nog de Band of Brothers soundtrack kopen en opzetten tijdens het spelen, maar ik zou het je niet aanraden.

Dialogen

Over de dialogen ben ik iets minder te spreken, hoewel het over het algemeen wel goed verzorgt is valt het af en toe gewoon een beetje tegen. Zo zitten er naar mijn smaak iets teveel clichéachtige zinnen in. Dit is nog net niet storend, maar het valt mij wel op. Uiteraard zitten er ook wel iets positievere dialogen in, een van mijn favorieten is het stukje waar een officier de troepen instrueert om: “de moffen te gaan begroeten op de Airborne manier”. Vervolgens vraagt een soldaat “U bedoelt dat we ze neer moeten schieten?”, waarop de officier ietwat geïrriteerd antwoord “Ja, uiteraard.”.